231
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

نیست؛ زیرا اگرچه مهمان هتل از یک منظر مهمان است، از منظری دیگر می‌توان او را صاحب‌خانه (مستأجر) به شمار آورد؛ زیرا هزینه‌های اقامت و خدمات را پرداخت می‌کند. از‌این‌رو اگرچه به استقبال او رفتن، یاری رساندن به او هنگام ورود و نیز بدرقه او، از جمله مصادیق حُسن پذیرایی است، همراه شدن با او در خوردن غذا و نیز زودتر از او شروع کردن و دیرتر دست از غذا کشیدن و تعارف کردن برای خوردن غذا۱ معنایی ندارد و با او نمی‌توان همانند مهمانی که به خانه وارد شده رفتار کرد.

۲. نکته قابل توجه دیگر این است که ورود گردشگران و سیاحان به هتل‌ها به منزله ورود مهمان با دعوت قبلی است؛ زیرا شهرهای برخوردار از هتل درحقیقت طالب مهمان و گردشگرند و مقدمات آن را از قبل فراهم ساخته، برای جذب گردشگر از تبلیغات عمومی و فراخوان سراسری نیز استفاده می‌کنند. برای مثال شهری مانند مشهد یا اصفهان از جمله شهرهایی است که همواره طالب مهمان‌اند، پس مهمانانشان در زمره مهمانان با دعوت قبلی‌اند و باید برای پذیرایی از آنان بالاترین توان خود را به کار بست.

۳. نکته دیگر اینکه پذیرایی باکیفیت و استفاده از خدمات باکیفیت، شایسته انسان برخوردار از کرامت است؛ چه انسانی که خدمات را ارائه می‌کند؛ و چه انسانی که خدمات را دریافت می‌کند. یعنی موجود برخوردار از کرامت و حرمت ذاتی، شایسته نیست که در ارائه خدمات و عرضه کالا صادق نباشد و چیزی پَست‌تر از آنچه بیان کرده عرضه کند، و یا کالا یا

1.. ر.ک: همان، ص۷۴ - ۸۲.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
230

همچنین نشستن بر سفره‌ای که در آن شراب سرو می‌شود، حرام دانسته شده است.۱ ازاین‌رو بهترین راه آن است که عرضه مشروبات الکلی و یا هر خوردنی یا آشامیدنی حرام در هتل‌های اسلامی جایز نباشد و ارائه هرگونه خدماتی که در شریعت مقدس حرام شمرده شده ممنوع باشد. از این رهگذر زمینه برای دور نگه داشتن جامعه از ارتکاب محرماتی چون نوشیدن شراب و یا خوردن برخی خوردنی‌های حرام فراهم می‌آید. البته همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد، تنوع خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در بین مسلمانان باید به گونه‌ای باشد که یک هتل را از ارائه مشروبات الکلی بی‌نیاز کرده، مهمانان غیرمسلمان را از کیفیت پذیرایی هتل‌های اسلامی راضی نگه دارد.

چند نکته

در پایان ذکر چند نکته خالی از فایده نیست:

۱. روشن است که برخی رفتارها که میزبانان در راستای پذیرایی شایسته از مهمان خود می‌بایست انجام دهند، درباره مهمانان هتل شایسته و مناسب

1.. ر.ک: رساله حضرت امام خمینی، مسئله ۲۶۳۳ و رساله حضرت آیت‌الله سیستانی، مسئله ۲۵۹۹.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6637
صفحه از 248
پرینت  ارسال به