229
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

ایمان است.

اما پذیرایی از مهمانان و از جمله مهمانان غیرمسلمان و فضیلت داشتن رفع نیازهای آنان، مستمسک مناسبی برای نادیده گرفتن احکام شرع مقدس و قوانین جامعه اسلامی نخواهد بود؛ زیرا آنان نیز برای آسایش حال مسلمانان هنگام مسافرت به بلادشان دست از عقاید و نیز خطوط قرمزشان برنمی‌دارند. هنوز هم مسلمانان با سفر به متمدن‌ترین کشورهای دنیا برای اولین نیازمندی‌های خود با محدودیت‌های فراوان مواجه‌اند. این در حالی است که فقدان مشروبات الکلی و یا خوردنی‌های غیرمجازی مانند گوشت خوک و یا برخی خوردنی‌های حرام هیچ محدودیتی برای غیرمسلمانان در بلاد اسلامی ایجاد نمی‌کند و آنان به‌راحتی می‌توانند از بقیه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حلال در کشورهای اسلامی استفاده کنند بی آنکه با مشکل خاصی مواجه شوند؛ آنگونه که یک مسلمان در بلاد غیرمسلمان با مشکل مواجه می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد ساده‌ترین و البته اطمینان‌بخش‌ترین پاسخ به این سؤال، پاسخ منفی است؛ یعنی همانگونه که می‌دانیم، آشامیدن مشروبات الکلی و مُسکرات (مست‌کننده‌ها) در اسلام حرام و از گناهان بزرگ است و براساس آیات و روایات متعدد پیامدهای سختی را به دنبال خواهد داشت. برای مثال آشامیدن شراب موجب خواهد شد تا چهل روز نماز پذیرفته نشود۱ و یا کسی که دائم‌الخمر است وارد بهشت نشود.۲

1.. من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۳۵۵، ح۵۷۶۲. پیامبر اكرم‏ صلی الله علیه و آله در سفارش‌هاى خود به على علیه السلام فرمود: «یا عَلِی شارِبُ الْخَمْرِ لا یقْبَلُ اللهُ یا عَلى شارِبُ الخَمرِ لا یقبَلُ اللهُ عَزَ وَ جَلَ صَلاتَهُ أَرْبَعِینَ یوْماً فَإِنْ ماتَ فِی الْأَرْبَعِینَ ماتَ كافِراً: اى على! خداوند عزوجل نماز شرابخوار را تا چهل روز نمى‏پذیرد و اگر در آن چهل روز بمیرد، كافر مُرده است».

2.. الخصال، ص ۱۷۹، ح ۲۴۳. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ثَلاثَةٌ لا یدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: مُدْمِنُ خَمْرٍ وَمُدْمِنُ سِحْرٍ وَقاطِعُ رَحِمٍ: سه گروه‏اند كه داخل بهشت نمى‏شوند: معتاد به شراب، معتاد به سحر و جادوگرى، و آنكه پیوند خویشى مى‏بُرد».


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
228

مصالح امت اسلامی برابر صلاحدید حاکم و دولت اسلامی ایجاب کند که با غیرمسلمانان پیمان صلح منعقد گردد و برای اموری که نفع جامعه اسلامی را به دنبال دارد وارد کشور اسلامی شوند، اشکالی بر آن مترتب نیست.۱ همچنین برخی صاحب‌نظران مسلمان معتقدند:

۰.«معاشرت و مراوده با جهانگردان غیرمسلمان و تعیین پهنه و گستره آن باید در چارچوب اصل عزت و سیادت مسلمانان و حفظ شخصیت اسلامی باشد. بر پایه این اصل تنظیم الگو و تئوری آمدوشد و پیوندی که سبب از بین رفتن عزت و سربلندی مسلمانان شود و یا به نفوذ و چیرگی کافران بینجامد بی‌اعتبار خواهد بود».۲

با توجه به آنچه گذشت، قانونی بودن ورود و اقامت غیرمسلمانان در بلاد اسلامی، این حق را برای آنان پدید می‌آورد که از حقوق انسانی برخوردار باشند و در جامعه محترم شمرده شوند. پس آنگاه که در مکانی همچون هتل اقامت کردند، می‌بایست همانند دیگران از پذیرایی مناسب و متناسب با شئون انسانی برخوردار گردند و با آنان به مِهر و عطوفت رفتار شود؛۳ چرا که پذیرایی از مهمان، از مکارم اخلاق و نشانه

1.. ر.ک: حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی، به نقل از: مبسوط، ج۲، ص۱۴ و تذکرة، ج۱، ص۴۱۴.

2.. «آمدوشد با جهانگرد غیرمسلمان»، عباس مخلصی، پایگاه دانشجویان هتلداری و جهان‌گردی (http://www.persiangig.com ۵/۲/۹۵).

3.. دراین‌باره رجوع شود به مقالۀ «آمدوشد با جهانگرد غیرمسلمان» عباس مخلصی، و مقالۀ «حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی»، سید احمد حسینی و مقالۀ «اصل نخستین در برخورد با غیرمسلمانان»، اسماعیل اسماعیلی؛ وبلاگ دانشجویان هتلداری و جهان‌گردی (http://www.persiangig.com ۵/۲/۹۵).

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6105
صفحه از 248
پرینت  ارسال به