از این حدیث که از سیره امیر مؤمنان در پذیرایی از مهمانش حکایت میکند، چند نکته مهم قابل استفاده است:
نخست آنکه پذیرایی از مهمان اگر توسط شخص میزبان صورت گیرد، ارزشمندتر از آن هنگام است که توسط نماینده او صورت گیرد.
دوم آنکه تفاوت در پذیرایی بین مهمانان و تبعیض در نوع یا روش پذیرایی از مهمانان، در برخی حالات جایز و بلکه پسندیده است و گاه تفاوت نگذاشتن بین آنان نارواست.
و نکته سوم آنکه اگر تکریم بیشترِ یک مهمان نسبت به بقیه مهمانان ضرورت یافت، آنان را از علت چنین کاری باید آگاه ساخت تا از ایجاد سوء تفاهم و دلخوری مهمانان جلوگیری شود. اما اگر توجیه مهمانان ممکن نبود، راهکار مناسب اخلاقی، پذیرایی از مهمانانِ ویژه، در مکانی مستقل و خارج از نگاه بقیه مهمانان است.
خلاصه آنکه در هتلداری، جز نکته اول (پذیرایی توسط شخص میزبان) رعایت نکات بعدی ضروری و از جمله نکات اخلاقی است.
۳. ناممکن بودنِ پذیرایی مطابق استانداردهای نهادهای بینالمللی
یکی از مشکلات اساسی میزبانی در هتلها و مهمانپذیرهای کشورهای اسلامی و بهویژه ایران، ممکن نبودنِ پذیرایی و ارائه خدمات به مهمانان مطابق با انتظارات مهمانان غیرمسلمان و منطبق با استانداردهای بینالمللی، البته در برخی موارد است. بیشک لزوم رعایت حدود الهی و حرام بودن پولی که در ازای ارائه خدمات نامشروع دریافت می شود،