215
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

پذیرایی دارند و توقع آنان پذیرفته شده و بحق است. به عبارت دیگر اگر از مهمان هتل متناسب با هزینه‌ای که پرداخته یا خواهد پرداخت پذیرایی نشود، مصداق تضییع حق خواهد بود و نوعی کم‌فروشی به شمار خواهد آمد. البته چه بسا تفاوت در نوع پذیرایی به دلیل پرداخت هزینه‌های مازاد، زمینه بروز برخی رذایل اخلاقی و از جمله فخرفروشی نزد دیگران را فراهم می‌آورد؛ از‌این‌رو به نظر می‌رسد تفکیک مکان‌های پذیرایی مهمانان در سطوح مختلف به گونه‌ای که راه ظهور و بروز رذایل اخلاقی همچون فخرفروشی مهمانان متمکن‌تر بسته شود، راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل خواهد بود.

نکته دیگر در این خصوص آنکه اگر علت تفاوت در پذیرایی از برخی مهمانان و تکریم آنان آشکار باشد، زمینه هر گونه سوء تفاهم برداشته خواهد شد. به عبارت دیگر اگر برای مهمانان علت تبعیض در پذیرایی روشن نباشد، میزبان به بی‌عدالتی متهم خواهد شد و باید منتظر دلخوری مهمانان و ابراز آن بود؛ چرا که ممکن است تبعیض در رفتار با برخی مهمانان و تکریم بیشتر آنان، متضمن تحقیر یا به معنای بی‌توجهی به برخی دیگر تلقی شود. این سیره را می‌توان در رفتار امام علی علیه السلام مشاهده کرد و از آن الگو گرفت. امام عسکری علیه السلام درباره سیره پذیرایی امام علی علیه السلام نقل می‌فرماید:

۰.«روزی دو برادر ایمانی (پدر و پسری) به خانه حضرت علی علیه السلام وارد شدند. امام به آن‌ها احترام گذاشت و در بالای مجلس جایشان داد و آنگاه پیش روی آنان نشست و فرمود: غذا را


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
214

هفتم. همنوعان. ۱

البته در آیه‌ای دیگر، خداوند اولویت‌ها را اینگونه بیان فرموده است:

«وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ۲: خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر و همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و همسایه نزدیک و همسایه دور و دوست و همنشین و واماندگان در سفر نیکی کنید».

بنابراین برتری دادن برخی نسبت به برخی دیگر در پذیرایی و تکریم، اگر مبنایی عقلانی و دینی ــ که آن نیز عقلانی است ــ داشته باشد، نه فقط پسندیده و بجاست، بلکه در برخی اوقات لازم و ضروری است؛ اما اگر برتری دادن به دلیل امور دیگری چون ثروت و جاه و مقام دنیوی باشد مطلوب نیست و از منظر اخلاق دینی نیز تأیید نمی‌شود.

آنچه گذشت، به مهمانی‌های متعارف و معمول مربوط می‌شد. اما میزبانی در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متفاوت است؛ زیرا همانگونه که بارها اشاره شد، مهمانان هتل متناسب با هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند، توقع

1.. به استناد سخن امام علی علیه السلام که به مالک اشتر در نامۀ ۵۳ نوشت: «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ اَلرَّحْمَةَ لِلرَّعِیةِ وَ اَلْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اَللُّطْفَ بِهِمْ وَ لاَ تَكُونَنَّ عَلَیهِمْ سَبُعاً ضَارِیاً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِی اَلدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَكَ فِی اَلْخَلْقِ: مهربانى به رعیت و دوست داشتن آن‌ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانى درنده مباش كه خوردنشان را غنیمت شمارى؛ زیرا آنان دو گروه‌اند: یا برادر دینی تواند و یا در آفرینش همانندان تو».

2.. سورۀ نساء، آیۀ ۳۶.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6630
صفحه از 248
پرینت  ارسال به