205
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

دریافت هزینه بالاتر طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود. یعنی همواره همه امکانات هتل‌ها در راستای ارائه خدماتی که دریافت هزینه برای آن توجیه‌پذیر باشد جهت خواهد یافت. به عبارت دیگر، وقتی هدف غایی در این شغل کسب درآمد باشد، ارائه خدمات فرهنگی نیز در راستای تأمین منفعت مالی سامان می‌یابد. ازاین‌رو اقتصاد، نقطه محوری تمام مسائل پیرامونی در «میزبانی با رویکرد هتلداری» خواهد شد. این رویکرد موجب می‌شود اصطلاح «جهانگردی» که غایت آن فراگیری، کسب دانش و تجربه و حل مسائل علمی و تجارت بوده است به «گردشگری» که غایت آن تفریح و پرکردن اوقات فراغت و نیز التذاذ از مواهب مادی و دنیوی است تنزل یابد. به عبارت دیگر، جهانگردی اگر در راستای دیانت و خردورزی باشد، بنیانی اصیل و الهی خواهد یافت. ازاین‌رو یک جهانگرد می‌تواند ضمن جهانگردی، سیاحت و تفریح یا كسب و كار برای زندگی دنیوی خویش به‌خصوص در چارچوب بازرگانی، رضایت خداوند را نیز حاصل کند، بی آنکه میان این دو منافاتی وجود داشته باشند. چه بسیار جهانگردان و سیاحانی که در طول تاریخ اسلامی با تحمل مشقت بسیار در کنار تلاش برای معیشت و تأمین هزینه‌های زندگی از طریق سیر و سفر، در صدد تكمیل نفس و تهذیب اخلاق نیز بوده‌اند و از بزرگان سیروسلوك و شیوه معاشرت و از سبک زندگی معنوی آنان هنگام اقامت موقت خود در دیار غربت بهره‌مند شده، رشد اخلاقی و معنوی را از طریق مسافرت و مجالست با عالمان بزرگ شهر‌های دور و نزدیک تحصیل کرده‌اند.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
204

با این حال همواره مشکلات و مسائل گوناگونی پدیدار می‌شود که نیازمند ورود متخصصان و صاحب‌نظران برای رفع آن مسائل است؛ به‌ویژه اگر بدانیم که اعتقادات دینی و اخلاقی از یک سو، و اقتضائات فرهنگی و بومی از سوی دیگر، اجازه جامه عمل پوشاندن به تمام آنچه را نهادهای بین‌المللی کرده‌اند نمی‌دهد. همچنین محدود نبودن مهمانان به هم‌وطنان و هم‌کیشان، مشکلات متعددی را رقم می‌زند که بی‌توجهی به برخی از آن مشکلات و مسائل موجب می‌شود نه تنها هتلداران، بلکه کشور از آن آسیب ببیند و نتواند آن گونه که باید در این حوزه رشد کند. با توجه به مشکلات موجود در هتلداری اسلامی به‌ویژه در بخش اخلاق میزبانی، در این فصل در صدد طرح برخی مسائل مهم و ارائه راه حل آن‌ها برآمده‌ایم.

۱. غلبه نگاه اقتصادی به هتلداری

همانگونه که اشاره شد، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالا و به‌ویژه ارزآوریِ این حرفه موجب شده است تا صاحبان سرمایه از یک سو و دولتمردان از سوی دیگر، این حرفه را بیشتر در راستای سودآوری و ارزآوری تحلیل کرده، آن را مزیتی اقتصادی و به تعبیر دیگر، صنعت به شمار آورند. نگاه به این حرفه با عینک سودگرایانه، آن هم از نوع مادی‌، موجب شده است برخی متولیان امر گردشگری و صاحبان اماکن اقامتی، مهمان هتل را به دیده مشتری و منبع کسب درآمد بنگرند. بدیهی است با این عینک، تمام اقدامات و از جمله خدمات در راستای جلب سود مادی بیشتر و

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6546
صفحه از 248
پرینت  ارسال به