امروزه استانداردهای مربوط به هتل و هتلداری را افراد مشخص و تعیین نمیکنند بلکه سازمان جهانی گردشگری۱ و اتحادیه بینالمللی سازمانهای رسمی گردشگری۲ به تعیین و درج استانداردهایی درباره هتل و هتلداری اقدام کردهاند و در این اقدام سعی شده است تا سیستمی جهانی ارائه شود. اما تغییر و تحول در جوامع در طول زمان و نیز تغییر شرایط، همواره مسائل جدیدی را فراروی بشر پدید آورده و هر حوزه را با مشکلات و مسائل جدیدی مواجه میسازد. هتلداری نیز از این امر مستثنا نبوده و نخواهد بود و به نظر میرسد این حوزه به دلیل سرعت تغییر و تحولش در طی کمتر از دو قرن که از عمر آن میگذرد و با توجه به انتظارات روزافزون مهمانان و درک اهمیت این شغل از سوی حاکمیت جوامع که از آن به صنعت نیز یاد میشود، با مسائل بیشتری در مقایسه با حوزهها و مشاغل دیگر روبهرو شده است.
اصول میزبانی، با اهتمام به رعایت استانداردهای مورد تأیید سازمانهای رسمی بینالمللی توسط اغلب هتلداران دنبال میشود، اما