195
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

یاد کند.

نتیجه آنکه تعصب بر فرهنگ، عادات و سنن بومی می‌تواند مانع رشد و پیشرفت جامعه شود؛ اما تبعیت محض از فرهنگ بیگانه نیز خودباختگی و ضعف است؛ پس بهترین روش، توصیه قرآن کریم است: شناخت فرهنگ‌ها و انتخاب شیوه‌ها و روش‌های پسندیده برای جامه عمل پوشاندن و رایج کردن آن در بین مردم با حفظ هویت ملی.

نکته قابل استفاده دیگر از آیه، مسئولیت اخلاقی شهروندان در ارتباط با مهمانان شهری و گردشگران، عدم تحقیر مهمانان به خاطر تفاوتشان در رنگ پوست، سنت‌ها و سبک زندگی یا پوشش آن‌هاست؛ زیرا تفاوت‌ها یکی از عوامل انگیزه‌ساز برای سفر و گردشگری است که مورد تأیید قرآن کریم نیز هست. به علاوه، تفاوت‌های ناشی از امور یادشده موجب برتری یا پستی نیست و خداوند در ادامه همین آیه به دومین مسئولیت اخلاقی جامعه نیز تصریح کرده است و تقوا را مایه برتری یک فرد یا ملت در برابر دیگران دانسته است.۱ بر این اساس اگر مردمی متفاوت باشند، هویت و استقلال خود را به نمایش گذاشته‌اند و اگر بخواهند برتر باشند، تنها معیار مورد تأیید خالق یکتا تقوا و پرهیزگاری است و البته تقوا به مفهوم عام کلمه شامل بندگی کامل در برابر خدا و آن نیز به معنای رعایت حقوق پروردگار و همه مخلوقات او اعم از همنوعان و طبیعت خواهد بود. با این معنا، آنکه بیش از دیگری جانب خدا، بندگان خدا و جهان آفرینش را نگاه

1.. سورۀ حجرات، آیۀ ۱۲. "اِنَّ اَكرَمَكم عِندَ اللهِ اَتقیكم".


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
194

جهانیان را به دسته‌ها و گروه‌های گوناگون درآورده، هرگز آن‌ها را از هم جدا نساخته است؛ بلکه هر گروه بر حسب استعدادها و شرایط موجود خود دستاوردهایی دارد که باید مورد مبادله قرار گیرد و هر گروه با آشنا شدن با فرهنگ و تمدن دیگر گروه‌ها، بهترین و شایسته‌ترین را برای خود انتخاب کند و با این انتخاب متقابل، سطح فرهنگ و علم بشری گسترش یافته، روزبه‌روز ارتقا پیدا کند. آیه فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه: بشارت باد بندگان شایسته ما را، که گوش فرا می‌دهند و بهترین را انتخاب کرده، پیروی می‌کنند"۱ به همین حقیقت اشارت دارد. اینکه آدمی با دستاوردهای دیگران آشنا شود و بهترین و شایسته‌ترینِ آن‌ها را تشخیص داده، برگزیند، انتخاب است نه تقلید».۲

بر این اساس تغییر فرهنگ بومی، وقتی مطلوب و پسندیده است که سنتی بهتر از آنچه در جامعه رایج است، به واسطه تعامل با جوامع دیگر شناسایی و سپس جایگزین سنت پیشین شود. به این پدیده «تبادل فرهنگی» می‌گویند. برای مثال تغییر سبک رانندگی و فراگیری سبک بهتر رانندگی از جامعه دیگر و یا کاستن از تعارفات برای ایرانیان مطلوب است؛ همانگونه که جامعه‌ای دیگر می تواند از اهمیت حفظ کانون خانواده و نیز مهمان‌نوازی جوامع ایرانی بهره گرفته، به عنوان ارمغان فرهنگی از آن

1.. سورۀ زمر، آیات ۱۷ – ۱۸.

2.. همان.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6008
صفحه از 248
پرینت  ارسال به