189
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

نقض یک حکم اخلاقی ــ که با افراد محدودی ارتباط دارد ــ به منظور انجام وظیفه اخلاقی بزرگ‌تر، خلاف اخلاق نخواهد بود.

۲. اصل لزوم پاسداری از فرهنگ بومی و ملی

پیش از این اشاره شد که یکی از عوامل انگیزه‌ساز برای سفر و جهانگردی مردم در کره خاکی، تفاوت‌های فرهنگی و بومی شهرها و بلاد مختلف است. برای بیان وظایف اخلاقی جامعه در ارتباط با مهمانان شهری یا همان گردشگران و زائران، مناسب است به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کنیم. خداوند در سوره حجرات می‌فرماید:

یا اَیُّها النّاسِ اِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَ اُنثی وَ جَعَلناکُم شُعوباً وَ قَبائلَ لِتعارَفُوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقیکُم:۱ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را از تیره‌ها و قبیله‌های گوناگون قرارتان دادیم تا همدیگر را بشناسید، [اما بدانید] گرامی‌ترینِ شما نزد خدا پرهیزکارترینِ شماست؛ خداوند دانا و آگاه است.

به نظر می‌رسد از جمله وظایف اخلاقی مجاوران در ارتباط با زایران و گردشگران، آنگونه که از این آیه می‌توان بهره گرفت، چند نکته اساسی است:

در این آیه شریفه، شعبه‌شعبه بودن و تفاوت‌های نژادی و قبیله‌ای انسان‌ها با یکدیگر، به خداوند نسبت داده شده و به رسمیت شناخته شده است. از‌این‌رو هیچ قوم و نژادی بر دیگری برتری ندارد.

1.. سورۀ حجرات، آیۀ ۱۳.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
188

شنود کنند یا آمدوشدش را تحت نظر قرار دهند و یا حتی برخی اطلاعات او که نزد کارگزاران هتلِ محل اقامتش به عنوان امانت دانسته می‌شود، بررسی کنند. بنابراین اگر اطلاعات محرمانه فرد مورد نظر در چنین شرایطی در اختیار مأموران امنیتی قرار گیرد، کار غیر اخلاقی صورت نگرفته است؛ زیرا برای مصلحتی بزرگ‌تر این عمل انجام شده است. البته روشن است که انجام چنین اقدامی فقط از طریق مکاتبات و مجوزهای رسمی و درباره افراد خاص که قرائن و شواهد متقنی از اهداف پشت پرده آنان به دست آمده امکان‌پذیر است. در ضمن اگر ثابت شود که فرد یا افراد مظنون واقعاً برای اهدافی ستیزه ‌ویانه در آن مکان و در لباس مهمان اقامت کرده‌اند، همین خود باعث می‌شود حرمتشان از بین رفته، دیگر مهمان تلقی نمی‌شوند؛ زیرا در حقیقت گرگی در لباس میش بوده‌اند.

نکته پایانی اینکه اصل مورد بحث از یک منظر اخلاقی است و در حقیقت در موضوع مورد بحث، بین دو اصل اخلاقی تزاحم پیش آمده و یکی از دو اصل که بر دیگری مصلحت بیشتری دارد، اولویت یافته است. به عبارت روشن‌تر، اصل تأمین امنیت جامعه ضمن اینکه وظیفه‌ای حکومتی است، به مثابه وظیفه اخلاقی نیز قابل تعریف است؛ زیرا حق همه افراد جامعه این است که از امنیت لازم و کافی برخوردار باشند؛ از‌این‌رو بی‌توجهی به این اصل از نظر اخلاقی نیز از حاکمان و دولتمردان پذیرفته نیست. با این توضیح، تحصیل امنیت برای جامعه بر رعایت برخی احکام اخلاقی نسبت به یک یا چند مهمان اولویت خواهد یافت و

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6480
صفحه از 248
پرینت  ارسال به