179
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

۴. همدلی: یعنی مواظبت و مراقبت كردن از مهمانان و بذل توجهات خاص به ایشان. بعضی متغیرهای همدلی عبارت است از: توجه ویژه كاركنان به یكایك مهمانان، رفتار شایسته با مهمانان، تمنای بهترین آرزوها برای مهمانان از سوی كاركنان و درک نیازهای خاص مهمانان از سوی كاركنان.

۵. لمس‌پذیری: منظوراز این اصل امكانات، تسهیلات، تجهیزات و سایر ابزارهای ارتباطی قابل رؤیت یا همان عوامل فیزکی مناسب در محیط است. برخورداری هتل از امكانات و تجهیزات مدرن، شیك و چشم‌نواز، برخورداری هتل از كاركنان مرتب و حرفه‌ای، استفاده هتل از مواد، كالاها و اجناس درجه یک، راحتی امكانات و تسهیلات هتل و راحتی استفاده از آن تجهیزات و تسهیلات، تمیزی و مرتب بودن تجهیزات هتل، تنوع غذاها و نوشیدنی‌های هتل و نیز ارائه خدمات در زمان مناسب از جمله متغیرهای لمس‌پذیری است.۱

مشاهده می‌شود که مجموع آنچه در این ملاک‌ها و متغیرهای آن بیان شده است، به‌نوعی در ضمنِ اصول اخلاقی متخذ از آموزه‌های اسلامی وجود داشته و در راستای پذیرایی مطلوب و شایسته از مهمان، بر آن‌ها تأکید شده است.

ب. اصول اخلاقی و رفتاری فراسازمانی

علاوه بر اصول سیزده‌گانه‌ای که رعایت آن بر عهده کارگزاران هتل ــ در

1.. ر.ک: «مقایسۀ ادراكات و انتظارات مهمانان نسبت به پنج بعد كیفیت خدمات»، فصلنامه مطالعات گردشگری، ش۱۳، ص۷۰.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
178

ملاک سنجش قرار گرفته است. با توجه به همخوانی فراوان آن اصول اخلاقی با اصول ذکرشده در این مدل، مناسب دیده شده اصول این مدل را عیناً از نظر خوانندگان محترم بگذرانیم. این اصول عبارت است از:

۱. قابلیت اعتماد: یعنی توانایی انجام دادن خدماتی كه به مهمانان وعده داده شده،كه هم قابل اعتماد باشد و هم از دقت کافی برخوردار باشد. برخی از متغیرهای این اصل شاملِ عمل به وعده‌های داد‌ه‌شده و اعتمادآفرینی برای مهمانان در زمینه حل مشكلات آنان است.

۲. پاسخگویی: یعنی اشتیاق برای كمك به مهمان و ارائه خدمات فوری به او. برخی از متغیرهای این اصل شاملِ اعلام زمان ارائه خدمات به مهمانان، ارائه خدمات فوری به مهمانان، كاركنانِ خواهان كمك به مهمانان، داشتن وقت آزاد كاركنان برای پاسخگویی به سؤالات مهمانان است.

۳. تضمین: به معنای ادب، دانش و آگاهی كاركنان و توانایی آن‌ها در اطمینان بخشی به مهمانان. برخی از متغیرهای در نظر گرفته‌شده برای این اصل عبارت است از: احساس امنیت مهمانان در فرایند ارائه خدمت به آن‌ها، احساس امنیت و آرامش مهمانان در زمان اقامت، برخورداری هتل از كاركنان مؤدب، شناخت و آگاهی كاركنان جهت پاسخگویی به سؤالات، مهارت كاركنان برای انجام خدمت.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6037
صفحه از 248
پرینت  ارسال به