177
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

او برمی‌گردد: ظلم کردن، فریب دادن و پیمان‌شکنی».

اما این اصل اخلاقی به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در حرفه هتلداری است، به‌ویژه آن هنگام که به مهمانان قبل از اقامت در هتل و یا هنگام رزرو یا وقتی از طریق فضای مجازی و به صورت غیر حضوری از خدمات مناسب هتل آگاه می‌شوند و به آنان وعده‌های متعدد وسوسه‌انگیز داده می‌شود، اما وقتی وارد هتل می‌شوند و در آن اقامت می‌گزینند، از غیرواقعی بودن برخی از آن وعده‌ها به بهانه‌های واهی باخبر می‌شوند. این نوع رفتار بسیار زشت، فریبنده و به دور از اخلاق و جوانمردی است، حتی اگر امکان انصراف از اقامت و انتخاب هتلی دیگر فراهم باشد. بدیهی است زشتی این نوع وعده‌های غیرواقعی آنگاه که برای مهمان امکان انتخاب مکانی دیگر وجود نداشته و مجبور باشد در همان هتل اقامت کند بسیار بیشتر و زننده‌تر است و ممکن است موجب آشفتگی اعصاب و روان مهمان یا مسافر بیچاره تا پایان سفر گردد.

در پایان، خوب است که بدانیم اصول اخلاقی ــ رفتاری میزبانی که ذکر آن گذشت، در «مدل سروكوال»۱ یا همان مدل معیارهای سنجش کیفیت۲ نیز به گونه‌ای بیان شده و برای کیفیت ارائه خدمت به مهمانان،

1.. SERVQUAL.

2.. برای سنجش رضایتمندی مشتری می‌توان از مدل‌های مختلفی استفاده کرد. مدل‌های اندازه‌گیری رضایتمندی مشتری به دو نوع عینی و ذهنی تقسیم‌بندی می‌شوند. مدل سروکوال زیرمجموعه‌ای از مدل‌های ذهنی است که ادراک و عقاید مشتریان را نیز در نظر می‌گیرد. این مدل در اواسط دهۀ ۱۹۸۰توسط پاراسورمن و همکارانش برای سنجش کیفیت خدمات معرفی شد. این مدل سعی دارد کیفیت‌ خدمات در محیط‌هایی را اندازه‌گیری کند که کیفیت ‌خدمات به عنوان یک ضرورت برای درک مشتری، احساس شود.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
176

نیست که وفا به عهد از مهم‌ترین فضایل اخلاقی و توصیه‌های اکید اسلامی است. این فضیلت اخلاقی به اندازه‌ای مهم است که خداوند متعال هم خود را نیز به آن ملتزم دانسته، کمترین احتمال پیمان‌شکنی را نسبت به خود قاطعانه مردود می‌شمارد۱ و نیز مؤمنان را به پایبند بودن به وعده‌ها و پیمان‌هایشان دعوت نموده،۲ چنین فضیلتی را از نشانه‌های مؤمنان خوانده است.۳

بنابراین اگر آدمی خواستار موفقیت و پیشرفت در کار خویش است، یکی از راهکارهای کلیدی آن وفا به عهد است؛ زیرا اگرچه پیمان‌شکنی از یک منظر زیان وارد ساختن به طرف مقابل و پایمال کردن حق اوست، باطن آن ضربه جبران‌ناپذیر به خود است. پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله اینگونه تصریح کرده است:

«ثلاث من کن فیه فهی راجعة علی صاحبها: البغی والمکر والنکث:۴ سه خصلت است که در هر کس باشد [آثارش] به خود

1.. سورۀ توبه، آیۀ ۱۱. "ومَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ: چه کسی به پیمانش پایبندتر از خداست»؛ سورۀ بقره، آیۀ ۸۰. "فَلَنْ یُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ: خداوند هرگز پیمان‌شکنی نمی‌کند".

2.. سورۀ مائده، آیۀ ۱. "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به پیمان‌ها وفا کنید"؛ سورۀ اسراء، آیۀ ۳۴. "وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْئولاً: به پیمان‌های خود وفادار باشید؛ زیرا از پیمان‌ها سؤال خواهد شد".

3.. سورۀ رعد، آیۀ. "الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاقَ: آن‌ها کسانی هستند که به عهد الهی وفا می‌کنند و پیمان را نمی‌شکنند"؛ سورۀ مؤمنون، آیۀ ۸. "وَ الَّذینَ هُمْ ِلأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ: آنان (مؤمنین) به امانت و عهد و پیمان خود وفادارند".

4.. تاریخ بغداد، ج۸، ص۴۵۰، ح۴۵۶۳؛ تحف العقول، ۳۱۷ از امام صادق علیه السلام .

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6599
صفحه از 248
پرینت  ارسال به