175
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

ایمان را یقین و معرفت قلبی می‌داند و می فرماید:

«الاْیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، الْیقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجَهَادِ:۱ ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد».

چون حضرت دین را مبتنی بر معرفت می‌داند،۲ روشن است که یقین و معرفت قلبی قابل تحمیل نیست و از راه اکراه و اجبار ایجاد نمی‌شود.

البته احترام به سنت‌ها و باورهای مهمانان، به‌ویژه آن‌ها که از اقوام یا ادیان مختلف‌اند، به معنای همراهی با آنان و فراهم آوردن ابزار و امکانات لازم برای رسومی نیست که در آن امر خدا نادیده گرفته می‌شود و گناه انجام می‌شود. برای مثال فراهم آوردن شراب برای غیر مسلمانانی که مهمان‌اند به این دلیل که شراب نزد آنان حرام نیست جایز نخواهد بود؛ زیرا بر اساس احکام شریعت اسلام، شرابخواری حرام و شراب نجس است؛ پس فراهم آوردن آن برای دیگری، همراهی با او در انجام گناه به شمار می‌آید. چگونه ممکن است بپذیریم مؤمنی که باید با دست یا زبان و یا قلب خود با مُنکَر مخالفت کند،۳ خود فراهم‌کننده مقدمات انجام مُنکَر باشد؟

۱۷. وفا به عهد

یکی از اصول اخلاق میزبانی در حرفه هتلداری، وفا به عهد است. تردیدی

1.. نهج البلاغه، حکمت ۳۱.

2.. همان، خطبۀ ۱. «اول الدین معرفته».

3.. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴. «وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یدِهِ فَذَلِكَ‏ مَیتُ‏ الْأَحْیاءِ».


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
174

جامعه زیانبار باشد، حضرت با جدیت با آن مقابله می‌کند.

اکنون مشخص شد که محترم شمردن آداب و رسوم و هنجارهای جوامع، وظیفه‌ای اخلاقی است. این وظیفه اخلاقی آنگاه که در کسوت میزبان باشیم، اهمیت و ضرورت مضاعف پیدا خواهد کرد. یعنی میزبان، به‌ویژه میزبانان در هتل، احترام به آداب و رسوم و هنجارهای مهمانان را جدی خواهند شمرد و به خود اجازه نخواهند داد مهمانی را به خاطر تعهدش به برخی آدب و رسوم ملی و فرهنگی خویش به تمسخر گرفته، یا تحقیر کنند.

همچنین در میزبانی اسلامی، وادار کردن مهمان به پذیرش عقاید میزبان و یا تطبیق رفتارهایش بر اساس باورها و عقاید او جایی ندارد. پس تا جایی که مشکلی برای میزبان ایجاد نمی‌شود و یا هنجاری اخلاقی، شرعی یا عرفی در جامعه دینی مورد تعدی قرار نمی‌‌گیرد، مهمان می‌تواند بر طبق عقاید و باورهای خود عمل کند. جورج جرداق در توصیف سیره حکومت امام علی علیه السلام می‌گوید:

۰.«[امام علی] نمی‌خواست دین و مذهب و عقیده معینی را بر مردم تحمیل کند... او با اینکه جانشین پیامبر و پناهگاه اسلام و امیر مسلمانان بود، از اینکه عقیده دینی مسلمانان را به احدی از مردم تحمیل کند، به‌شدت بیزار بود. از نظر او هر کسی هر طریقه‌ای را که در ایمان و اعتقاد می‌پسندد مختار است، ولی به شرط اینکه آن عقیده و ایمان به ضرر جامعه تمام نشود».۱

این امر بدان جهت بوده است که حضرت یکی از مهم‌ترین ارکان

1.. امام علی صدای عدالت انسانی، ج۱، ص۲۷۶-۲۷۷.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6496
صفحه از 248
پرینت  ارسال به