167
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

این قانون آگاه شود و سپس به‌خوبی به چگونگی اجرای آن توجیه شود و نیز مکلف باشد رفتار خود را با این قانون انطباق دهد، استانداردهای اخلاقی و رفتاری در میزبانی اسلامی متجلی خواهد شد، و این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه کارگزار ابتدا خود را به جای مهمان و در شرایط او قرار دهد؛ یعنی خود را در جایگاه او ببیند و هزینه‌ای را که داده و یا قرار است بپردازد در نظر بگیرد و وعده‌هایی را که از سوی هتل به او داده شده به یاد آورد و سپس درباره انتظارات او قضاوت کند و ببیند آیا پذیرایی قابل قبولی از او شده است؟

گفتنی است علاوه بر آنچه اشاره شد، کارگزاران هتل در ارتباط با مدیران و مسئولان و نیز مدیران در ارتباط با همکاران خود نیز می‌بایست رفتارشان مبتنی بر این اصل شکل گیرد و کار خود را با همین قاعده مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند. به‌راستی اگر آشپز در انجام وظیفه آشپزی، این قانون طلایی را ملاک عمل قرار دهد چگونه می‌تواند در کار خود کم بگذارد و یا از مواد ناسالم و یا تاریخ‌گذشته استفاده کند و یا برای راحتیِ بیشتر خود، بهداشت را نادیده بگیرد؟! همچنین خانه‌دار با ملاک عمل قرار دادن این اصل چگونه تحمل خواهد کرد که در نظافت و پاگیزگی کوتاهی و یا سهل‌انگاری کند و یا از قرار دادن وسایل مورد نیازِ اتاق کم بگذارد؟! همچنین مدیر هتل در صورت اهتمام به رعایت این اصل چگونه می‌تواند کارگزارانش را استثمار کند و یا پیشخدمتان رستوران را در حالی که گرسنه‌اند به پذیرایی از مهمانان مکلف سازد و یا با وجود مناطق فقیرنشین در شهر، هر روز مواد غذایی زیادی را دور ریخته، اسراف کند


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
166

همچنین از آن حضرت روایت شده است:

«برای ادب کردن خود همین بس که آنچه انجام آن را از دیگری بد می‌داری، خود نیز از آن اجتناب کنی؛ [زیرا] برادر مؤمنت همان حقّ را بر تو دارد که تو بر او داری».۱

آنچه بیان شد، تعداد کمی از روایاتی است که صریحاً مضمون قاعده زرین را از آن سخنان نورانی می‌توان استنباط کرد. البته در بین سخنان دیگر معصومان نیز موارد متعدد دیگری را می‌توان به این موارد افزود. البته حقیقت این است که تأکید بر پایبندی به مضمون قاعده زرین در قرآن کریم و سخنان پیشوایان معصوم علیهم السلام حاکی از اهمیت بسیارِ این قاعده اخلاقی در تعاملات اجتماعی و تأثیر شگرف آن در اصلاح رفتارهای اجتماعی است. از‌این‌رو این اصل اخلاقی در محیط کار نیز کاربرد وسیعی دارد و اکسیری است که در هر حوزه رفتاری با همنوعان و مخلوقات می‌توان آن را جاری ساخت و همچون خط‌کشی که امکان سنجش و تشخیص خوب و بد را به فاعل می‌دهد، از آن بهره جست. از این جهت، در میزبانی و نیز در هتلداری، ملاک صحیح بودن و اخلاقی بودن رفتار را می‌توان پسند فاعل آن رفتار دانست به گونه‌ای که ببیند آیا اگر او نیز در شرایط مهمان قرار داشت چنین رفتاری که اکنون با او می‌شود مورد پسندش قرار می‌گرفت؟ به نظر می‌رسد اگر کارگزار هتل اعم از مأمور استقبال و پذیرش، خانه‌دار، آشپز، مأمور پذیرایی و یا هر کارگزار دیگر از

1.. کافی، ج ۸، ص ۲۲. «كفَاك أَدَباً (تَأْدِیباً) لِنَفْسِك اجْتِنَابُ مَا تَكرَهُهُ لِغَیرِك (مِنْ غَیرِك)، وَ عَلَیك لِأَخِیك الْمُؤْمِنِ مِثْلُ الَّذِی لَك عَلَیهِ».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6619
صفحه از 248
پرینت  ارسال به