165
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

خاطر سپار».۱

این قاعده آنچنان متقن و مورد پذیرش عقل سلیم است که نمی‌توان برای مُتَخلّق بودن از آن صرف نظر کرد و آن را نادیده گرفت. از علی علیه السلام در سفارش به فرزندش حکایت شده است:

«ای پسرم! توصیه‌ام را دریاب، و نفْسِ خود را ترازو و مقیاس میان خود و دیگران قرار ده: پس آنچه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که برای خود خوش نمی‌داری، برای دیگران هم خوش مدار؛ پس ستم روا مدار، آنگونه که دوست نداری به تو ستم شود؛ و نیکی کن، آنگونه که دوست داری به تو نیکی کنند؛ و آنچه را که برای دیگران زشت می‌داری برای خود نیز زشت بشمار؛ و چیزی را برای مردم بپسند که برای خود می‌پسندی...».۲

این سخنِ نسبتاً مفصل، به طور کامل قاعده زرین و ابعاد آن و کلید تعاملات اجتماعی و راز موفقیت در این حوزه ارتباطی را به‌خوبی بیان کرده است.

1.. تحف العقول، ص ۱۳. «یا عَلِی مَا كرِهْتَهُ لِنَفْسِك فَاكرَهْ لِغَیرِك وَ مَا أَحْبَبْتَهُ لِنَفْسِك فَأَحْبِبْهُ لِأَخِیك تَكنْ عَادِلًا فِی حُكمِك مُقْسِطاً فِی عَدْلِك مُحَبّاً فِی أَهْلِ السَّمَاءِ مَوْدُوداً فِی صُدُورِ أَهْلِ الْأَرْضِ احْفَظْ وَصِیتِی إِنْ شَاءَ اللهُ تَعَالَی».

2.. همان، ص ۷۳. «یا بُنَی تَفَهَّمْ وَصِیتِی، وَ اجْعَلْ نَفْسَك مِیزَاناً [فِیمَا] بَینَك وَ بَینَ غَیرِك، فَأَحْبِبْ لِغَیرِك مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكرَهْ لَهُ مَا تَكرَهُ لِنَفْسِك، وَ لَا تَظْلِمْ كمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ (تحب أن لا تظلم)، وَ أَحْسِنْ كمَا تُحِبُّ أَنْ یحْسَنَ إِلَیك وَ اسْتَقْبِحْ لِنَفْسِك (مِنْ نَفْسِك مَا تَسْتَقْبِحُ‍هُ مِنْ غَیرِك، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ [لَك] بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِك...».


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
164

پیشگاه پروردگار جهانیان می‌ایستند؟!.

۰.خشمگین مشو و از مردم چیزی طلب مکن، و برای مردم بپسند آنچه را برای خود می‌پسندی.۱

همچنین نقل شده است که عرب بادیه‌نشینی نزد پیامبر صلّی الله علیه و آله آمد، رکاب شتر پیامبر را گرفت و گفت: ای رسول خدا، چیزی به من یاد بده که به‌وسیله آن وارد بهشت شوم! پیامبر فرمود:

۰.«آنچه را که دوست داری دیگر مردمان نسبت به تو روا دارند، تو نیز همان را نسبت به آنان روا دار؛ و آنچه را که ناپسند می‌داری دیگر مردمان نسبت به تو انجام دهند، تو نیز آن را در حقّ آنان انجام مده. حال، رکاب شتر را رها کن! همین قاعده برای تو کافی است، برو و بر اساس آن عمل کن».۲

همچنین از آن حضرت در نصیحتی به علی علیه السلام نقل شده است:

۰.«ای علی! هرچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری مپسند، و آنچه برای خود می‌خواهی برای دیگران هم بخواه؛ در این صورت در قضاوت خویش دادگر و در دادگری‌ات یکسان‌نگر خواهی بود، و اهل آسمان تو را دوست خواهند داشت و در سینه اهل زمین به محبت جای خواهی گرفت. این سفارش مرا ـ به خواست خدا ـ به

1.. أمالی طوسی، ص۵۰۷، «قَالَ رَجُلٌ لِلنَّبِی صلی الله علیه و آله یا رَسُولَ اللهِ عَلِّمْنِی عَمَلًا لَا یحَالُ بَینَهُ وَ بَینَ الْجَنَّةِ قَالَ لَا تَغْضَبْ وَ لَا تَسْأَلِ النَّاسَ شَیئاً وَ ارْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَی لِنَفْسِك».

2.. کافی، ج ۲، ص۱۴۶. «جَاءَ أَعْرَابِی إِلَی النَّبِی صلی الله علیه و آله وَ هُوَ یرِیدُ بَعْضَ غَزَوَاتِهِ فَأَخَذَ بِغَرْزِ رَاحِلَتِهِ فَقَالَ یا رَسُولَ اللهِ عَلِّمْنِی عَمَلًا أَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ فَقَالَ مَا أَحْبَبْتَ أَنْ یأْتِیهُ النَّاسُ إِلَیك فَأْتِهِ إِلَیهِمْ وَ مَا كرِهْتَ أَنْ یأْتِیهُ النَّاسُ إِلَیك فَلَا تَأْتِهِ إِلَیهِمْ خَلِّ سَبِیلَ الرَّاحِلَة».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6170
صفحه از 248
پرینت  ارسال به