نتایج بردباری است.
در مقابل، کسی که بردبار نیست بهتر آن است که کُنج عُزلت گزیند و انزوا پیشه کند؛ زیرا هرگز نخواهد توانست با همنوعان خویش معاشرتی توأم با صلح و آرامش برقرار کند و یا دستکم در حفظ آن توانمند نیست و در نتیجه به اهداف خود نایل نمیگردد و اطرافیان به خیر او امید نخواهند بست و از او یاری نخواهند خواست.
اما در هتلداری، موضوع بردباری همچون صفات پیشگفته، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا مهمانان هتل متعدد و از نظر خُلقوخو و میزان انتظارات و فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتاند. پس برخورد با انواع مهمان و جلب رضایت آنان در حالی که انتظارات هریک با دیگری متفاوت است کار دشواری است و جز با سعه صدر و بردباری، از عهده آن نمیتوان برآمد. برای مثال خانهدار باید آنقدر بردبار و صبور باشد تا بتواند با کجخُلقترین یا پُرتوقعترین مهمانان نیز کنار آمده، حتیالمقدور رضایت نسبی آنها را تأمین و از اعتراضشان جلوگیری کند.
۱۴. انصاف
یکی از مهمترین اصول اخلاقی در روابط اجتماعی انصاف است. انصاف را شاهبیت تعامل اجتماعی نیز میتوان دانست؛ زیرا در روایات و سیره معصومان علیهم السلام به این شاهبیت توجه ویژهای شده و برخی عالمان اخلاق از رفتاری که متضمن معنای انصاف است، با عنوان قانون طلایی یا قاعده زرین یاد میکنند. قاعده زرین به این معناست که هر کس باید به گونهای