159
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

همکاران از سودمندیِ آن بهره‌مند خواهند شد.

اشاره شد که گمان بد، از جمله خطاهایی است که مقدمه و زمینه‌ساز خطاهای دیگر از جمله تجسس خواهد شد و تهمت و افترا و نیز غیبت، از جمله پیامدهای دیگر آن است که در صورت عدم کنترل بدگمانی، افتادن در دام این خطاها حتمی خواهد بود. نهی از تجسس پس از نهی از بدگمانی در قرآن کریم۱ و در سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله ۲ حاکی از آن است که بین این دو ارتباط وثیقی است؛ البته در عمل نیز می‌توان به ارتباط بدگمانی با تجسس به‌خوبی پی برد. اما همانگونه که اشاره شد، بدگمانی آن هنگام ناپسند و غیراخلاقی است که در مرتبه گمان باقی بماند؛ اما اگر با ادله قطعی به خطای همکار یقین حاصل شد، چشم‌پوشی از آن روا نیست و نوعی خیانت در حق همکار خطاکار خواهد بود. از‌این‌رو می‌بایست با ملاطفت و مهربانی او را از انجام خطایش نهی و به رفتار صحیح دعوت کرد. پس آنگاه که به خیرخواهی او توجه نکرد، به صورت محرمانه با مدیران بالاتر در میان گذاشت.

1.. سورۀ حجرات، آیۀ ۱۲. "یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُـوا كَثِیـرًا مِّـنَ الظَّـنِّ إِنَّ بَعْــضَ الظَّـنِّ إِثْـمٌ وَلَا تَجَسَّسُـوا وَلَا یغْتَـب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ: اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید كه پاره‏اى از گمان‌ها گناه است، و تجسس نكنید، و بعضى از شما غیبت بعضى نكند. آیا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد؟ از آن كراهت دارید. [پس‏] از خدا بترسید، كه خدا توبه‏پذیر مهربان است".

2.. سنن ابی داود، ج۴، ص۲۸۰، ح۴۹۱۷. «إِیاكُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِیثِ، وَلا تَحَسَّسُوا وَلا تَجَسَّسُوا: از گمان بد بپرهیزید؛ زیرا گمان دروغ‌ترین سخن است، و کنجکاوی و تجسس نکنید».


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
158

مأمور استقبال، مسئول خرید، آشپز و یا هر فرد دیگری که در هتل اشتغال دارد بدگمان شد و برای بدگمانی نیز شواهدی احتمالی یافت. رفتارهای خطای ناشی از بدگمانی وقتی بیشتر خواهد شد که بین کارگزاران رقابتی نیز وجود داشته باشد. رقابت حسادت را و حسادت بدگمانی را و آن نیز جاده تجسس، بدگویی و گناهان دیگر را در پیش روی کارگزار هموار می‌سازد۱ غافل از آنکه کارگزار بدگمان، با بدگامی به این و آن خصلت ناپاک خود را آشکار خواهد ساخت۲ و در حقیقت پایه‌های اشتغال خود را تخریب می‌کند؛ زیرا او که به یکی از همکارانش بدگمان شد و به آن ترتیب اثر داد و با آن مقابله نکرد، بار دیگر هم به همکار دیگر بدگمان خواهد شد و سرانجام خطایش آشکار شده، رسوا می‌شود و اعتماد دیگران به‌ویژه مدیر مافوق را از دست خواهد داد۳ و امنیت شغلی‌اش به مخاطره خواهد افتاد. نتیجه آنکه از اصول اخلاقی مهم و کلیدی در میزبانی، خوش‌گمان بودن به مهمان است. همچنین خوش‌گمانیِ کارگزاران میزبان به یکدیگر، از ضرورت‌هایی است که هم صاحب گمان نیک، هم مهمان و هم

1.. غرر الحکم، ۵۵۷۵. امام علی علیه السلام : «سوء الظن یفسد الامور و یبعث علی الشرور: بدگمانی کارها را تباه می‌کند و باعث روی آوردن به انواع بدی‌ها می‌شود».

2.. میزان الحکمة، ج۶، ص۵۷۲، ح۱۱۷۰۰. امام علی علیه السلام : «الــرجــل الـســوء لا یظـن بـاحـد خــیـرا لانـه لا یــراه الا بوصـف نفسه: آدم بد به هیچ کس خوش‌گمان نیست؛ زیرا همه را مانند خود می‌داند».

3.. غررالحکم، ح۵۷۴۸. امام علی علیه السلام : «شـر النـاس مـن لا یَثِقَ بـأحـدٍ لسـوء ظنّـه و لا یَثـِـقُ به احـدٌ لســوء فعـلـه: بدترینِ مردم کسی است که به سبب بدگمانی به کسی اعتماد نمی‌کند و دیگران نیز به سبب بدکرداری‌اش به او اعتماد نمی‌کنند».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6569
صفحه از 248
پرینت  ارسال به