155
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

میکروفون و دوربین مخفی و یا شنود مکالمات مهمان از مصادیق بارز تعرض به حریم خصوصی و تضییع حقوق مهمان خواهد بود. در هتل، مهمان باید بتواند در مکان استقرار خود یعنی همان اتاق یا سوئیت، احساس امنیت داشته باشد و اطمینان یابد که به حریم اختصاصی او تعرضی نمی‌شود و حرمتش پاس داشته می‌شود.

علاوه بر این، رعایت حریم خصوصی همکاران نیز جزو وظایف اخلاقی هریک از کارگزاران هتل در قبال یکدیگر است. بی‌تردید رعایت حریم خصوصی همکاران، امنیت را در فضای کار بالا برده، اُنس و الفت و نیز صمیمیت را بین آنان حاکم، و امکان انجام وظیفه با آرامش خاطر را برای همگان فراهم می‌سازد. بررسی ابعاد مختلف حریم خصوصی مهمان و همکار در هتل، نیازمند تأمل و دقت بیشتر است، و توجیه کارکنان هتل درباره حریم خصوصی و لزوم رعایت آن درباره مهمانان و همکاران نیازمند بحث و تحلیل بیشتر و یا شاید نیازمند برگزاری دوره آموزشی کوتاه‌مدت باشد.

۱۲. حُسن ظن

از لوازم احترام به مهمان و پاسداشت حریم و شخصیت او، حُسن ظن به اوست. این سجیه اخلاقی وظیفه تکریم و پذیرایی از مهمان را تکمیل و مدت اقامت را برای مهمان گوارا می‌سازد. یكی از اصول اسلامی «اصالة


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
154

اما همان گونه که اشاره شد، هر فرد می‌تواند در محیط‌ها و شرایط متفاوت، حریم خصوصی مخصوص آن محیط را داشته باشد. در جهان امروز حریم خصوصی ابعاد تازه‌ای نیز یافته است. برای مثال گوشی همراه یا تبلت یکی از ابزارهایی است که جزو حریم خصوصی صاحبش است و ورود به این وسائل و تجسس در آن‌ها ورود به حریم خصوصی تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد زشتی و حرمت تعرض به حریم خصوصی دیگران ازآن‌روست که موجب سلب آزادی، استقلال و امنیت آنان می‌گردد و حرمت و کرامتشان را پایمال می‌سازد. در آموزه‌های اسلامی حرمتِ تجسس، غیبت، عیبجویی و کشف سِرِّ مؤمنان، همگی گواه بر حرمت مؤمن و عدم جواز تعرض به حریم خصوصی اوست.

اما درباره مهمان نیز رعایت حریم خصوصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توضیح آنکه اگرچه مهمان در منزل یا مکانی که صاحب خانه و میزبان در اختیار او قرار داده است اقامت می‌کند، این به معنای جواز ورود صاحب خانه به مکانی که در اختیار او قرار داده نیست. حرمت و کرامت مهمان اقتضا می‌کند حریمِ مکانی که در اختیار او قرار داده شده رعایت شود و آن مهمان در آن مکانِ خاص، احساس امنیت داشته باشد. مگر آنکه قبلاً میزبان، او را از فقدان مکانی اختصاصی آگاه کرده باشد.

در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها مکان خاص و دارای حریم و حصار در اختیار مهمان قرار داده می‌شود. به علاوه، خطوط تلفن، تلفن همراه، اینترنت و هر چیزی که جنبه خصوصی برای مهمان دارد به عنوان حریم خصوصی تلقی شده، باید از تعرض به آن پرهیز شود.۱ بنابراین نصب

1.. الخصال، ج۱، ص۱۰۹. رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ اسْتَمَعَ إِلَى حَدِیثِ قَوْمٍ وَهُمْ لَهُ كَارِهُونَ أَوْ یفِرُّونَ مِنْهُ صُبَّ فِی أُذُنِهِ الْآنُكُ یوْمَ الْقِیامَة: هرکس به سخن کسانی که دوست ندارند سخنشان شنیده شود یا از دست او فرار می‌کنند گوش دهد، در روز قیامت سرب داغ داخل گوشش ریخته خواهد شد».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5942
صفحه از 248
پرینت  ارسال به