151
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

خردمندانه نیست؛ زیرا مکلف دانستن فردی بی آنکه وظایف او از سوی کارفرما تعیین شده باشد، مصداقی برای تکلیف بمالایطاق و توقع نابجا خواهد بود و خداوند حکیم هرگز فوق توان و طاقت آدمی، او را تکلیف نمی‌کند.۱ بر این اساس پیش از اینکه از کارگزار متوقع باشیم تا وظایف شغلی‌اش را به‌خوبی انجام دهد، می‌بایست وظایف او به‌روشنی تبیین شود و او را نسبت به آن وظایف آشنا ساخت.

۱۱. حفظ حریم خصوصی و عدم تجسس

یکی از اصول اخلاقی مورد تأکید اندیشمندان اخلاق، محترم شمردن حریم خصوصی دیگران و عدم تعرض به آن است. حریم خصوصی یکی از ارزشمندترین مفاهیم نظام‌های حقوقی توسعه‌یافته به شمار می‌رود. حق حریم خصوصی، در زمره مهم‌ترین حقوقی است که ارتباط تنگاتنگی با کرامت انسانی دارد. بین حریم خصوصی با اخلاق نیز ارتباط وثیقی وجود دارد و در حقیقت از اصول اخلاقی نیز به شمار می‌رود؛ زیرا هدف اخلاق، تعالی شخصیت انسان است و تکریم انسان، تمامیت مادی و معنوی انسان را به ارمغان می‌آورد. پس هر انسانی در هر شرایطی که قرار گرفته باشد حق دارد برای خود حریم خصوصی در نظر بگیرد و در صورتی که آن حریم عقلانی و مورد پذیرش عرف باشد، محترم شمرده شود و از این طریق کرامت و حرمتش پاس داشته شود و حقوقش پایمال نگردد.

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۸۶. "لاٰ یُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلّٰا وُسْعَهَا".


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
150

گرفت».

اما مسئولیت‌پذیری میزبان اهمیت زیادی خواهد داشت؛ زیرا مهمان، فردی غریب است و عنان خود را در اختیار میزبان خویش قرار داده است. از‌این‌رو فرار از مسئولیت توسط میزبان به مهمان زیان وارد می‌سازد. حال اگر کارگزاران هتل میزبان باشند، بی‌مسئولیتی آنان و کوتاهی در انجام وظیفه، علاوه بر تضییع حقوق مهمان، تضییع حقوق کارفرمای خود را ــ که کارگزار اوست ــ به دنبال خواهد داشت و زمینه بدنامی هتل را نیز فراهم می‌آورد.

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است:

۰.«همه شما سرپرست و مسئول هستید و درباره زیردستانتان بازخواست مى‌شوید».۱

این سخن ارزنده اشاره به این دارد که رفتارهای ما همواره زیر ذره‌بین خداست؛ بنابراین همواره مسئول رفتار و کردارخود نسبت به دیگران اعم از زیردستان و بالادستان خواهیم بود. هر فرد بسته به کوچکی یا بزرگیِ وظیفه‌ای که بر عهده دارد، به همان میزان باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگوی نقدها و کوتاهی‌های صورت‌گرفته از سوی خود باشد.

البته همانگونه که اشاره شد، لازمه مسئولیت‌پذیری روشن بودن وظایف در حوزه کاری است؛ زیرا اگر وظایف کارگزار به طور روشن و آشکار تبیین نشده باشد، انتظار انجام وظیفه و تکلیف از او، حکیمانه و

1.. ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴؛ بحارالانوار، ج۷۲، ص ۳۸. «كُلّكم راعٍ و كُلّكم مسئولٌ عَن رَعیته».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6660
صفحه از 248
پرینت  ارسال به