گرفت».
اما مسئولیتپذیری میزبان اهمیت زیادی خواهد داشت؛ زیرا مهمان، فردی غریب است و عنان خود را در اختیار میزبان خویش قرار داده است. ازاینرو فرار از مسئولیت توسط میزبان به مهمان زیان وارد میسازد. حال اگر کارگزاران هتل میزبان باشند، بیمسئولیتی آنان و کوتاهی در انجام وظیفه، علاوه بر تضییع حقوق مهمان، تضییع حقوق کارفرمای خود را ــ که کارگزار اوست ــ به دنبال خواهد داشت و زمینه بدنامی هتل را نیز فراهم میآورد.
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است:
۰.«همه شما سرپرست و مسئول هستید و درباره زیردستانتان بازخواست مىشوید».۱
این سخن ارزنده اشاره به این دارد که رفتارهای ما همواره زیر ذرهبین خداست؛ بنابراین همواره مسئول رفتار و کردارخود نسبت به دیگران اعم از زیردستان و بالادستان خواهیم بود. هر فرد بسته به کوچکی یا بزرگیِ وظیفهای که بر عهده دارد، به همان میزان باید مسئولیتپذیر و پاسخگوی نقدها و کوتاهیهای صورتگرفته از سوی خود باشد.
البته همانگونه که اشاره شد، لازمه مسئولیتپذیری روشن بودن وظایف در حوزه کاری است؛ زیرا اگر وظایف کارگزار به طور روشن و آشکار تبیین نشده باشد، انتظار انجام وظیفه و تکلیف از او، حکیمانه و