143
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

تحمیل شود. برای اثبات سخاوت میزبان قیمت این کالاها را می‌توان مطابق قیمت عرفی آن دریافت کرد، گرچه مناسب‌تر آن است که آن کالاها برای مرتبه آغازین ورود مهمان به هتل (مرتبه اول) رایگان باشد. این عملکرد خاطره مطلوبی را در ذهن مهمان به جای گذاشته، سخاوتمندیِ میزبان را به اثبات می‌رساند.

۹. امانتداری

امانتداری، از مهم‌ترین فضایل اخلاقی است که انسان در سراسر زندگی خویش با آن روبه‌رو می‌شود و در تمام مراحل زندگی‌اش مجبور است در امانتداری تلاش کرده، از اینکه به خیانت در امانت متهم شود پرهیز نماید. امانتداری، در اسلام از جمله فضایلی است که بیشترین سفارش‌ها درباره آن شده است تا جایی که از امام علی علیه السلام نقل شده است که این فضیلت سَرِ اسلام است.۱ همچنین آن حضرت بدترینِ مردم را خائنان در امانت دانسته و فرموده است:

«شر الناس من لا یعتقد الامانة و لا یجتنب الخیانة:۲ بدترینِ مردم کسی است که به امانت معتقد نباشد و از خیانت پرهیز نکند».

رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیز خیانتکار در امانت را از خود نمی‌دانسته و فرموده است:

«لیس منا من خان مسلماً فی اهله و ماله: ۳ آنکه به ناموس و مال

1.. غررالحکم، ح۵۲۲۶: «راس الاسلام الامانة».

2.. همان، ۵۷۳۴.

3.. الاختصاص، ص۲۴۸.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
142

مأموریت داد تا با مهمانان سخاوتمندانه و با بخشش رفتار کنند و درصدی انعطاف و بزرگ‌منشی در وقت دریافت هزینه‌ها از خود نشان دهند تا مهمان هنگام خروج و تسویه حساب شیرین‌کام شود و سخاوت را مشاهده کند.

 از کارگزاران دون‌پایه‌تر خواسته شود تا هرگز درخواست انعام و پاداش نداشته باشند و یا اگر مهمانی مبلغی را به این عنوان پرداخت کرد از پذیرش آن خودداری کنند. با توجه به این نکته به نظر می‌رسد اگر درخواست و نیز دریافت انعام از سوی کارگزاران هتل مطلقاً ممنوع شود و با کمال احترام دست رد به پرداخت‌کننده انعام زده شود، خود بیانگر مناعت طبع کارگزاران هتل خواهد بود. در این راستا آموزش کارکنان هتل در حوزه مسئولیت محوله به گونه‌ای که مهمانان هتل مناعت طبع، عزت نفس و نیز سخاوت و گشاده‌دستی را از تمام کارکنان هتل استشمام کنند، راهکاری ضروری است و در تأمین رضایت مهمانان و تحسین آنان و نیز موفقیت در مهمان‌نوازی بهتر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 راهکار دیگر اینکه مرسوم است در یخچال اتاق‌های هتل‌ها برخی اقلام خوردنی و نوشیدنی قرار داده می‌شود اما قیمت آن اقلام بسیار گران‌تر از قیمتشان در بازار است. این نوع قیمت‌گذاری و دریافت مبلغ نه تنها با اصل سخاوت مطابقت ندارد، بلکه شاید بتوان گفت که از جوانمردی نیز به دور است؛ چرا که ممکن است مهمان از قیمت بالای آن آگاه نباشد و آن‌ها را استفاده کند و یا کودکی آن‌ها را ببیند و استفاده کند و از این طریق پرداخت هزینه گران آن اقلام بر مهمان

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6571
صفحه از 248
پرینت  ارسال به