141
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

گرامی اسلام نقل شده است که گویای فضیلت دست‌و‌دلبازی برای پذیرایی از مهمان است. ایشان فرموده‌اند: «اگر كسی هزار درهم صرف سفره كند و مؤمنی از آن غذا بخورد اسراف نیست».۱ این دسته از روایات و روایات فراوانی که به تکریم و پذیرایی خوب از مهمان توصیه و برای آن فضایل بسیار نقل می‌کند، همگی نشانگر آن است که خساست و بخل ورزیدن با مهمان بسیار زشت است و سخاوت و دست و دل‌بازی و بلندنظری از فضایل اخلاقی است. البته روشن است که پذیرایی خوب از مهمان به معنای اسراف نیست و باید از هرگونه اسراف و هدر دادن مواد غذایی پرهیز کرد.

اما در هتلداری، دست‌و‌دلبازی داشتن و خساست نورزیدن در پذیرایی از مهمان متفاوت است؛ زیرا از یک سو سخاوت فضیلت اخلاقی ارزنده‌ای به شمار می‌رود که بر کرم و بزرگواری میزبان می‌افزاید و از سوی دیگر سخاوت و بذل و بخشش با یکی از اهداف هتلداری یعنی درآمدزایی سازگار نیست. بدیهی است اگر هتلداری را نوعی میزبانی به شمار آوریم باید برای این چالش راه حلی ارائه کنیم. در غیر این صورت هم‌سنخ بودن میزبانی و هتلداری زیر سؤال خواهد رفت. به نظر می‌رسد برای رفع این چالش می‌توان چند راه حل و راهکار مناسب را به اجرا گذاشت. برای مثال موارد ذیل می‌تواند هتلداری را به میزبانی بیشتر نزدیک کند:

 به برخی کارگزاران هتل به‌ویژه در رستوران و نیز هنگام تسویه حساب

1.. بحار‌الأنوار، ج۳، ص۶۶.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
140

بر اساس آنچه گذشت، هرگونه کمک به مهمان و دستگیری از او مطلوب و رفتاری اخلاقی و متناسب با ارزش‌های اخلاق اسلامی است. اما روشن است که کارگزاران هتل باید محدوده وظایفشان در راستای خدمت‌رسانی به مهمانان تعریف شده، از آن محدوده فراتر نروند. به عبارت دیگر آنان نباید به بهانه اخلاقی بودن دستگیری و یاری‌رسانی به مهمان محل خدمت خود را ترک کنند و یا بیشتر از چارچوب وظیفه خود اقدام کنند؛ زیرا توجه بیشتر به یک مهمان او را از مهمان دیگر یا وظایف معمولش بازخواهد داشت. نتیجه آنکه کارگزاران هتل می‌بایست نیکی به مهمانان را در چارچوبی تعریف‌شده در دستور کار خود قرار دهند به گونه‌ای که با انجام وظایف شغلی آنان در تنافی نباشد و نیکی‌های متناسب با مسئولیت محول‌شده برای هر کارگزاری مشخص شده باشد؛ بدیهی است عدم ساماندهی و مدیریت انواع نیازمندیهای مهمانان در هتل موجب خواهد شد خدمات پذیرایی به موقع و به درستی انجام نشود و بی نظمی در وظایف کارگزاران هتل نمایان گردد. البته پیش بینی انواع نیازمندی‌های مهمانان و تعیین افرادی برای انجام آن امور میزان مهمان نوازی را ارتقاء خواهد داد و بر رضایتمندی مهمانان از یک هتل خواهد افزود.

۸. سخاوت و بخشندگی

از جمله اصول ارزنده در امر میزبانی، سخاوت داشتن و پرهیز از هرگونه خساست و تنگ‌نظری با مهمان است. دراین‌باره حدیث زیبایی از رسول

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5948
صفحه از 248
پرینت  ارسال به