احساس غربت و دورى از عشیره كند! خدا را، خدا را، در حقّ مهمان در نظر بگیرید! زنهار كه از نزد شما برود، مگر با سپاسگزارى از شما!».
اما همانگونه که اشاره شد، پذیرایی شایسته و ارائه خدمات باکیفیت، اگر بخواهد از نظر اخلاقی ارزشمند و برای میزبان فضیلتی اخلاقی به شمار آید، باید برگرفته از احساس مسئولیت و برخاسته از فضایل اخلاقی پیشگفته باشد، اما با نگاه سودگرایانه مادی به موضوع پذیرایی از مهمانان هتل، اگرچه موجب دستیابی مهمانان به حقوقشان خواهد شد اما برای میزبانان فضیلتی اخلاقی به شمار نخواهد آمد و از منظر اسلامی معلوم نیست که استحقاق اجر اخروی داشته باشد.
۷. احسان (یاریرسانی و نیکی)
مهمان هتل در برخی جهات با مهمانی که به منزل وارد میشود مشابهت دارد و از برخی جهات با او متفاوت است. یکی از وجوه شباهت، غریب بودن هر دو یا دستکم ناآشنا بودن با محیط است. در بسیاری از موارد مهمان هتل و منزل، هر دو غریباند و با مکان جدید و یا حتی با شهر و روستایی که به آنجا وارد شدهاند آشنایی زیادی ندارند. گاه نیز اگر غریب نیستند، از آشنایی کافی برخوردار نبوده، یا شرم و خجالت و مسئله عدم مَحرمیت مانع آزادی عمل آنها میشود. ازاینرو غالباً بینیاز از کمک، راهنمایی و دستگیری میزبان نخواهند بود. برخی از این موارد برای مهمانان هتلها نیز جاری و ساری است. قرآن کریم به احسان و نیکی به