137
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

احساس غربت و دورى از عشیره كند! خدا را، خدا را، در حقّ مهمان در نظر بگیرید! زنهار كه از نزد شما برود، مگر با سپاس‌گزارى از شما!».

اما همانگونه که اشاره شد، پذیرایی شایسته و ارائه خدمات باکیفیت، اگر بخواهد از نظر اخلاقی ارزشمند و برای میزبان فضیلتی اخلاقی به شمار آید، باید برگرفته از احساس مسئولیت و برخاسته از فضایل اخلاقی پیش‌گفته باشد، اما با نگاه سودگرایانه مادی به موضوع پذیرایی از مهمانان هتل، اگرچه موجب دستیابی مهمانان به حقوقشان خواهد شد اما برای میزبانان فضیلتی اخلاقی به شمار نخواهد آمد و از منظر اسلامی معلوم نیست که استحقاق اجر اخروی داشته باشد.

۷. احسان (یاری‌رسانی و نیکی)

مهمان هتل در برخی جهات با مهمانی که به منزل وارد می‌شود مشابهت دارد و از برخی جهات با او متفاوت است. یکی از وجوه شباهت، غریب بودن هر دو یا دست‌کم ناآشنا بودن با محیط است. در بسیاری از موارد مهمان هتل و منزل، هر دو غریب‌اند و با مکان جدید و یا حتی با شهر و روستایی که به آنجا وارد شده‌اند آشنایی زیادی ندارند. گاه نیز اگر غریب نیستند، از آشنایی کافی برخوردار نبوده، یا شرم و خجالت و مسئله عدم مَحرمیت مانع آزادی عمل آن‌ها می‌شود. از‌این‌رو غالباً بی‌نیاز از کمک، راهنمایی و دستگیری میزبان نخواهند بود. برخی از این موارد برای مهمانان هتل‌ها نیز جاری و ساری است. قرآن کریم به احسان و نیکی به


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
136

نخواهد شد، بلکه رفتاری درس‌آموز برای دیگران خواهد بود و تحسین همگان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین تکریم بیشتر والدین در مقایسه با بقیه مهمانان نه تنها موجّه، بلکه ضروری خواهد بود.

اما درباره مهمانان هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها علی‌رغم اینکه پذیرایی در این مکان‌های اقامتی تعریف خود را دارد، اما پذیرایی خوب نشانه ادب بسیار و فرهنگ مترقیِ میزبان، و نیز ضامن حفظ حرمت مهمانان است و اهمیتی دوچندان دارد؛ زیرا همانگونه که پیش از این بیان شد، مهمانان هتل‌ها و مهمان‌پذیرها تمام هزینه مربوط به اقامت و پذیرایی خود را می‌پردازند. از‌این‌رو رعایت استانداردهای تعریف‌شده درباره انواع پذیرایی در این اماکن، ضمن برآورده ساختن انتظار مهمانان و ادای حق آن‌ها، در پاسداری از خوشنامی میزبان، و مهمان‌نوازی اهل آن دیار نقش کلیدی ایفا می‌کند. بنابراین پذیرایی از مهمان یک وظیفه اخلاقی و اصل خدشه‌ناپذیر در موضوع مهمانی است و در مهمانان وارد بر هتل‌ها نیز از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. امام علی علیه السلام در وصیتش پیش از شهادت، پرده از اهمیت و ضرورت پذیرایی نیکو از مهمان برمی‌دارد و می‌فرماید:

«اللهَ اللهَ فِی ابنِ السَّبیلِ، فَلا یستَوحِشَنَّ مِن عَشیرَتِهِ بِمَكانِكُم، وَاللهَ اللهَ فِی الضَّیفِ، لا ینصَرِفَنَّ إلّا شاكِرا لَكُم:۱ خدا را، خدا را، در حقّ مسافر درراه‌مانده در نظر بگیرید! زنهار كه با وجود شما،

1.. فرهنگنامۀ مهمانی، ص۶۶، ح۹۳ به نقل از: دعائم الاسلام، ج۲، ص۳۵۲، ح۱۲۹۷.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6502
صفحه از 248
پرینت  ارسال به