مهارتهای شغلی صنعت توریسم (بحث راهنمای تربیت میزبان)،۱ و اصول مشتریمداری.۲
۵. تکریم و احترام مهمان
پیش از این در بحث مبانی، به جایگاه ارزشمند و رفیع انسان در عالم آفرینش اشاره کردیم. ارزشمندی انسان در گام نخست، اصلی مُسَلَّم و یقینی است؛ نه از آن حیث که مؤمن است و یا به دین یا کیش خاصی متعبد است؛ بلکه از آن حیث که انسان است و خداوند او را جماد و حیوان نیافریده است. اگر پذیرفته باشیم که همه افراد بشر شایسته تکریم و احتراماند، فارغ از آنکه از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار باشند یا نه، در جایگاه علمی بالایی قرار داشته یا بیسواد باشند، ثروتمند باشند یا فقیر، و بالاخره از سفیدپوستان باشند یا رنگینپوستان؛ در آن صورت توانستهایم به یک مسئولیت اخلاقی خود در ارتباط با همنوعان خویش واقف شویم و انگیزه عمل به آن را در خود یا دیگران ایجاد کنیم.
همچنین در فصل پیش علل رفعت جایگاه و منزلت بالای مهمان را از منظر آموزههای اسلامی برشمردیم. در اینجا گرچه با توجه به مباحث یادشده نیازی به اثبات لزوم تکریم مهمان باقی نمیماند، برای اتقان