125
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

بود. این حقیقت در سخنی زیبا از امیر سخن این‌گونه بیان شده است:

«طالِبُ الأَدَبِ أحزَمُ مِن طالِبِ الذَّهَبِ: ۱ جوینده ادب، دوراندیش‏تر از جوینده طلاست».

ایشان همچنین فرموده است:

«إنَّ النّاسَ إلى‏ صالِحِ الأَدَبِ أحوَجُ مِنهُم إلَى الفِضَّةِ وَالذَّهَبِ: ۲ مردم به ادب نیکو، نیازمندتر از سیم و زرند».

بنابراین در میزبانی در حرفه هتلداری، مهم نیست که درخواست و تقاضای مهمان منطقی باشد یا نباشد، امکان تحقق داشته باشد یا نداشته باشد، مؤدبانه از سوی مهمان ابراز شده باشد یا با تندی و بی‌ادبی بیان شده باشد؛ در هر صورت کارگزار یا همان میزبان حق ندارد از چارچوب ادب و ملایمت و نرمی خارج شود؛ چرا که فقط از این طریق می‌توان حرفه‌ای بودن کارگزار را به اثبات رساند و مهمان خسته یا پرتوقع را آرام کرد و او را از موضع خود پایین آورد و تسلیم کرد. کارگزار هتل اگرچه ممکن است خردمندانه به مهمان پاسخ دهد، تا زمانی که پاسخ خردمندانه را با ادب همراه نکند، پاسخ صحیح از او صادر نشده است. از امام علی علیه السلام نقل شده است:

۰.«هر چیز به عقل نیازمند است، و عقل به ادب».۳

ایشان در حدیث زیبای دیگر می‌فرماید:

1.. غرر الحكم: ج ۴، ص ۲۵۳، ح ۶۰۰۶؛ عیون الحكم والمواعظ، ص۳۱۷، ح ۵۵۱۸.

2.. غرر الحكم: ج ۲، ص ۵۶۹، ح ۳۵۹۰؛ عیون الحكم والمواعظ، ص۱۴۳، ح ۳۲۱۰.

3.. غرر الحكم، ۵۱۰۲: «كُلُّ شَیْ‏ءٍ یَحْتَاجُ إِلَى الْعَقْلِ وَ الْعَقْلُ یَحْتَاجُ إِلَى الْأَدَب».


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
124

وظیفه اخلاقی هر انسان خردمند و متدیّنی است؛ بنابراین خوش‌کلامی و رعایت ادب در گفتار و رفتار وظیفه اخلاقی هر انسان در برابر همنوعان خویش است. قرآن کریم در عبارتی صریح می‌فرماید:

«قُولُوا لِلنّاسِ حُسناً:۱ با مردم به‌نیکی سخن بگویید».

در روایات نیز «ادب»، بهترین سجیه و برترین شرافت و مؤثرترین همراه آدمی دانسته شده است.۲ همچنین ادب نیکو، بدیِ انتساب به والدین بدنام را از بین می‌برد و آن را می‌پوشاند۳ و در مقابل، بی‌ادبی شرافت ناشی از نَسَب را بر باد می‌دهد.۴

رعایت ادب در گفتار و رفتار اگرچه در همه حال برای مؤمن ضروری و از فضایل اخلاقی و رفتاری به شمار می‌رود، در ارتباط با برخی مشاغل اهمیتی مضاعف می‌یابد. اشتغال در هتل و مواجهه با مهمانان گوناگون از نقاط مختلف داخل و خارج، از جمله مشاغلی است که رعایت ادب را در حد اعلای آن و در تمام بخش‌هایش می‌طلبد و بی‌تردید موفقیت یک هتل در انجام مسئولیتش در گرو مبادی آداب بودن کارگزارانش خواهد بود. بی‌شک موفقیت در هر حرفه‌ای به‌ویژه در هتلداری رعایت ادب است؛ زیرا کارگزار بی‌ادب با فراری دادن مهمانان و مسافران، آینده شغلی خویش را نیز به خطر انداخته، در نتیجه در کسب‌وکارش نیز موفق نخواهد

1.. با مردم به‌نیکی سخن بگویید.

2.. میزان الحکمة، ج۱، ص۵۲، ح۳۱۹،۳۲۰ و ۳۲۲.

3.. همان، ح ۳۳۸.

4.. ر.ک: همان، ح ۳۴۶ و ۳۴۸.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6634
صفحه از 248
پرینت  ارسال به