123
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

ارتباط بین فردی می‌تواند به صورت غیرکلامی انجام پذیرد، کمک زیادی به پذیرایی بهتر و رضایت‌بخش‌تر خواهد داشت؛ برای مثال انواع نگاه کردن‌ها، حالت رفتار و نوع نشستن و خندیدن و یا حتی نوع لباس پوشیدن، خوب گوش دادن به سخن مهمان و قطع نکردن کلام او و ده‌ها اقدام یا رفتار غیرکلامی دیگر که می‌تواند حاوی پیام مثبت یا منفی به مخاطب باشد. از‌این‌رو میزبان و کارگزاران او می‌بایست ضمن برخورداری از آموزش مناسب، در استفاده بجا از شیوه‌های مختلف ارتباط غیرکلامی، در پذیرایی بهتر و انتقال سریع مفاهیم مورد نظر خود بهره‌گیری کنند.۱

۴. ادب در گفتار و رفتار

از اصول مسَلَّمِ معاشرت با مردم، رعایت ادب گفتاری و رفتاری است. انسان مؤدب کلامش شیرین و گواراست و با سخنش نه تنها اطرافیان را آزرده‌خاطر نمی‌کند و آسیب نمی‌رساند، بلکه باعث می‌شود احساس آرامش سراسر وجودشان را دربر گیرد و از شنیدن سخن مؤدبانه لذت ‌برند و صاحب سخن را تحسین کنند. کسی که مؤدبانه سخن می‌گوید، به همنوع خویش احترام می‌گذارد و حرمت او را ارج می‌نهد؛ از‌این‌رو رضایت آنان را حاصل می‌کند و احساس محبت و دوستی آن‌ها را نسبت به خود برمی‌انگیزد. پیش از این گفتیم که پاسداشت حرمت و کرامت همنوعان،

1.. ر.ک: اصول مشتری‌مداری، ص۶ -۱۹.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
122

«ما مِن عَبدٍ یأتیهِ ضَیفٌ فَنَظَرَ فی وَجهِهِ الا حَرُمَت عَینُهُ عَلَى النّارِ:۱ هیچ بنده‌اى نیست كه مهمانى برایش بیاید و به صورت او [با مهربانی] بنگرد، مگر آنكه چشم او بر آتش حرام گردد».

البته با کمی تأمل می‌توان از راز ناخوشنودی مهمانی که با گشاده‌روییِ میزبانش مواجه نشده پرده برداشت. به‌یقین دلیل عدم خوشرویی و گشاده‌رویی میزبان، یکی از دو عامل خواهد بود: یا ناراحتی میزبان ناشی از ورود مهمان است و از آمدن او ناخوشنود است؛ یا ناراحتی‌اش از امر دیگری است که ارتباطی به مهمان ندارد. برای مهمان هیچ یک از این دو علت خوشایند نیست و در نتیجه احساس می‌کند به واسطه برخورد نامناسبِ میزبان، عزت نفس، حرمت و کرامتش در معرض خطر قرار گرفته است؛ در نتیجه از مجلس مهمانی با نارضایتی خارج می‌شود. البته گاه مشکلات ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده‌ای واقع می‌شود که نتیجه‌اش اندوه شدید میزبان است. در چنین شرایطی آگاه‌سازی مهمان از مشکل پیش‌آمده نه تنها موجب ناراحتی مهمان نخواهد شد، بلکه همراهی و همدردی او را نیز به دنبال خواهد داشت؛ در این صورت چهره درهم میزبان اگرچه خوشایند مهمان نیست، او را از پذیرایی ناقص (بدون خوشرویی میزبانش) گله‌مند نمی‌کند و بی‌شک مهمان را برای تسلای خاطر میزبانش برخواهد انگیخت.

علاوه بر آنچه گذشت، توجه به این نکته که بخش گسترده‌ای از

1.. همان، ح۷۴.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6613
صفحه از 248
پرینت  ارسال به