119
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

اصل بهداشت و حلّیّت، سه نکته کلیدی است که در رستوران آشپزخانه می‌بایست مورد عنایت ویژه قرار گیرد. بنابراین در جمع‌بندی این وظیفه که رعایت آن وظیفه‌ای اخلاقی است باید گفت: رعایت طهارت و پاکی، بهداشت و حِلّیّت (در مواد غذایی) از جمله وظایفی است که میزبان یا هر کس که به نیابت از او از مهمان پذیرایی می‌کند، متعهد به انجام آن است و بی‌توجهی به آن سوء استفاده از اعتماد مهمانان به شمار می‌رود و آن نیز رفتاری غیراخلاقی به شمار می‌رود.

۳. خوشرویی

اصلی که می‌تواند همچون اکسیری در جهت تأمین رضایت مهمانان و مراجعان عمل کند، خوشرویی و گشاده‌رویی است. رفتار زیبا و دلنشین، به مخاطب حس آرامش و انرژی مثبت منتقل می‌کند و به صورت خودکار طرف مقابل را در برابر فردِ خوشرو منفعل و ملایم می‌سازد. در مقابل، کسی که در مواجهه با دیگران خوشرو نیست، به همان تناسب و بسته به نوع برخوردش در دیگری، تأثیر منفی بر جا خواهد گذاشت. چهره درهم و افسرده، محزون و غمگین و یا عصبانی و خشمگین، هریک روح و روان افراد دیگر را متأثر می‌سازد و نشاط و شادمانی را از آنان می‌گیرد. در اهمیت این نکته و رعایت آن، از زبان رسول خدا صلّی الله علیه و آله آمده است:

«کنْ بَشّاشا فَإِنَّ الله یحِبُّ الْبَشّاشینَ وَ یبْغِضُ الْعَبُوسَ کریه الوجه:۱ پیوسته بشاش و خوشرو باش؛ که خداوند دوستدار گشاده‌رویان است و عبوسان، مورد بغض و بی‌مهری او هستند».

1.. شهاب الاخبار، ص۳۸.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
118

می‌توان گفت که هم حق خویش را ادا کرده، و هم حق همنوعان خود را.

اما در میزبانی و هتلداری، پاکیزگی و آراستگی از دو منظر اهمیت ویژه‌ای دارد: نخست اهمیت و ضرورت پاکیزگی و آراستگی هتل به‌ویژه محل استقرار مهمان، و دیگری لزوم پاکیزگی و آراستگی کارگزاران هتل به این دلیل که میزبان هستند. این وظیفه تقریباً همه کارگزاران را دربر می‌گیرد و هیچ یک را استثنا نمی‌کند؛ اما مسئولیت مأمور پذیرش، خانه‌داران و کارکنان رستوران یا به طور کلی هر کس که با مهمانان ارتباط مستقیم پیدا می‌کند، بیشتر از بقیه کارگزاران است. گرچه تمیزی خانه‌داران و کارگزاران آشپزخانه و رستوران فقط از ظاهر آنان هویدا نیست، بلکه از اتاق‌هایی که مرتب می‌کنند و یا مکان پخت‌وپز یا نگهداری مواد غذایی نیز آشکار می‌شود. به هر تقدیر پاکیزگی کارکنان رستوران‌ها، علاوه بر رستوران و ظروف، در ظاهر آراسته خودشان نیز باید انعکاس یابد و البته آراستگی مأمور پذیرش فقط از ظاهر خود او نمایان می‌شود، گرچه پاکیزگی هتل از بدو ورود ضرورتی است که قبل از هر چیز باید مورد توجه و عنایت مدیر هتل باشد.

۲. پاکی (طهارت)

در کنار پاکیزگی و آراستگی، رعایت طهارت نیز از اصول اخلاق میزبانان مسلمان به‌ویژه برای مهمانان مسلمان است. رعایت اصل طهارت برای خانه‌دار در هتل، هنگام رسیدگی به اتاق‌ها اهمیت بسزایی داشته، حاکی از پایبندی کارگزار به اصول اخلاقی است. این وظیفه به همراه رعایت

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6465
صفحه از 248
پرینت  ارسال به