«مطالعه ادراكات و انتظارات گردشگران از این جهت حایز اهمیت است كه هتلداری و گردشگری به عنوان صنایع خدماتی بیش از دیگر صنایع به ارائه خدمات مطلوب به مشتریان وابستهاند و در صورتی كه این مهم تحقق نیابد، صنعت هتلداری و گردشگری با مشكل مواجه خواهد شد؛ چرا كه با حضور مشتریان است كه این صنایع پابرجا میماند».۱
بر این اساس تأمین منافع اقتصادی و تقویت آن نیز در گرو اخلاقمداری و پایبندی به اصول اخلاقی در میزبانی صنعتی (هتلداری) است. بنابراین اصول رفتاری و اخلاقی در میزبانی، همان بایدهای رفتاری و اخلاقی است که ملاک حجیت آنها از میزان انطباقشان با «هستها» یا همان مبانی اخلاقیِ پیشگفته فهمیده میشود. این اصول را میتوان به دو دسته «درونسازمانی» و «فراسازمانی یا ملی» تقسیم کرد. در ادامه، اصول ذیلِ هریک از این دو دسته بهتفصیل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
الف. اصول اخلاقی و رفتاریِ درونسازمانی
معمولاً اصول اخلاقی و رفتاری به محیط خاصی تعلق ندارد و رعایت آن اصول، همگانی و همه جایی است؛ اما برخی از آن اصول ارتباط تنگاتنگی با موضوع مورد بحث دارد و ممکن است برخی دیگر محل ابتلا نداشته