67
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

مشروع و خردمندانه را برای او روا دانسته است. همچنین در ادامه او را به انجام وظایف شرعی و اخلاقی تکلیف کرده و برای سعادت و کمال او پیامبران را فرستاده و بهشت برین را برای نیکوکارانشان مهیا ساخته است. این‌ها همه نشانه‌های تکریم و بزرگداشت انسان از سوی پروردگارش بوده است.

به‌راستی خدایی که پس از آفرینش آدم، خود را برترین آفریننده خواند و به خود آفرین گفت،۱ از روح خود به او دمید و او را مسجود فرشتگان مقرب و خلیفه خویش بر زمین قرار داد،۲ چگونه او را خوار و ذلیل بپسندد و موجبات توهین به او را فراهم آورد؟!

توضیح آن که اگر خداوند رسولان باطنی و ظاهری۳ خود را برای هدایت انسان فرستاد و اگر او را به احکام و تکالیف دینش مکلف گردانید، نه به سبب توهین و تحقیر او، بلکه ازآن‌رو بوده است که برای بندگانش ارزش قایل بوده و سرنوشتشان برای آن ذات بی‌همتا، اهمیت داشته است؛ پس زمینه هدایت و ارشاد و در نتیجه سعادت او را فراهم آورد تا به مقامی که شایستگی آن دارد برسد و در نهایت، امکان سعادت ابدی را برای او فراهم آورد. روشن است که لازمه رسیدن به چنین مقام والایی (مقام خلیفه‌اللهی) انتخاب و اختیار خود او و تلاش او در راه رسیدن به آن بوده است؛ زیرا اگر خدا دست او را می‌گرفت و بدون اختیار و اراده‌اش به

1.. سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۴.

2.. سورۀ حجر، آیۀ ۱۵.

3.. رسول باطنی، عقل است و رسول ظاهری، پیامبران هستند.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
66

قرآن کریم به گرامی بودن انسان تصریح کرده، بی آنکه یک گروه را بر دیگری برتری دهد می‌فرماید:

۰.«ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و او را در خشکی و دریا بر مرکب های رهوار حمل کردیم و از انواع روزی‌های پاکیزه به او روزی داده، آنان را بر بسیاری از موجوداتی که آفریده‌ایم برتری دادیم».۱

تکریم و بزرگداشت انسان در این مرحله، تکریم در بُعد تکوین و آفرینش اوست؛ یعنی خدا انسان را با استعدادها و توانمندی‌هایی که به او داده است، بر بقیه مخلوقاتش برتری بخشیده و او را سرآمد مخلوقاتش قرار داده است. انسان با نعمت عقل، اختیار و زیبایی ظاهری، بر هر مخلوق دیگری فضیلت یافته و این موهبت از الطاف خداوند، و تکریم او در مقایسه با بقیه مخلوقات به شمار می‌آید؛ حقیقتی که ارزشمندی انسان را در پیشگاه آفریدگارش هویدا می‌سازد.

البته تکریم و بزرگداشت الهی نسبت به انسان به اینجا پایان نیافته است. خدای بزرگ، جهان آفرینش را مُسَخَّر او گردانیده و هرگونه تصرف

1.. سورۀ اسراء، آیۀ ۷۰: "و لقد كرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ورزقناهم من الطیبات و فصلناهم علی كثیر ممن خلقنا تفضیلا".

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6204
صفحه از 248
پرینت  ارسال به