مصالح امت اسلامی برابر صلاحدید حاکم و دولت اسلامی ایجاب کند که با غیرمسلمانان پیمان صلح منعقد گردد و برای اموری که نفع جامعه اسلامی را به دنبال دارد وارد کشور اسلامی شوند، اشکالی بر آن مترتب نیست.۱ همچنین برخی صاحبنظران مسلمان معتقدند:
۰.«معاشرت و مراوده با جهانگردان غیرمسلمان و تعیین پهنه و گستره آن باید در چارچوب اصل عزت و سیادت مسلمانان و حفظ شخصیت اسلامی باشد. بر پایه این اصل تنظیم الگو و تئوری آمدوشد و پیوندی که سبب از بین رفتن عزت و سربلندی مسلمانان شود و یا به نفوذ و چیرگی کافران بینجامد بیاعتبار خواهد بود».۲
با توجه به آنچه گذشت، قانونی بودن ورود و اقامت غیرمسلمانان در بلاد اسلامی، این حق را برای آنان پدید میآورد که از حقوق انسانی برخوردار باشند و در جامعه محترم شمرده شوند. پس آنگاه که در مکانی همچون هتل اقامت کردند، میبایست همانند دیگران از پذیرایی مناسب و متناسب با شئون انسانی برخوردار گردند و با آنان به مِهر و عطوفت رفتار شود؛۳ چرا که پذیرایی از مهمان، از مکارم اخلاق و نشانه
1.. ر.ک: حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی، به نقل از: مبسوط، ج۲، ص۱۴ و تذکرة، ج۱، ص۴۱۴.
2.. «آمدوشد با جهانگرد غیرمسلمان»، عباس مخلصی، پایگاه دانشجویان هتلداری و جهانگردی (http://www.persiangig.com ۵/۲/۹۵).
3.. دراینباره رجوع شود به مقالۀ «آمدوشد با جهانگرد غیرمسلمان» عباس مخلصی، و مقالۀ «حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی»، سید احمد حسینی و مقالۀ «اصل نخستین در برخورد با غیرمسلمانان»، اسماعیل اسماعیلی؛ وبلاگ دانشجویان هتلداری و جهانگردی (http://www.persiangig.com ۵/۲/۹۵).