207
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

را در آن جامعه به هنجار مبدل کرده، ارزش‌های اخلاقی آن جامعه را به فراموشی خواهد سپرد.

در فرایند تبدیل جهانگردی به گردشگری و غلبه نگاه اقتصادی در هتلداری، آنچه موجب ورود آسیب جدی به یک هتل می‌شود، برخاسته از چند تصور است:

نخست آنکه فرد واردشده به هتل، از سوی کارگزاران هتل، مشتری دیده شود نه مهمان. با این رویکرد، هتلدار، هتلداری را کار اقتصادی محض به شمار می‌آورد و برای حرفه خویش رسالتی فرهنگی قایل نخواهد بود. همچنین با این رویکرد و ذهنیت، نخواهد توانست رضایت مهمان خود را در هتل به‌شایستگی تأمین کند و همواره غالب مهمانان از گرانیِ اقامت و خدمات گله‌مند خواهد بود.

دوم آنکه فرد واردشده به هتل، اجنبی پنداشته شود، نه خودی. چه بسیار هتلدارانی که از این منظر به مهمان خود می‌نگرند و در تعاملات بین فردی خویش، خودخواه‌اند و همانند کسی که خود را محور کائنات می‌داند عمل می‌کنند. این افراد دیگران را موجوداتی تصور می‌کنند که برای خدمت و منفعت‌رسانی به آنان آفریده شده‌اند. ازاین‌رو رحم و انصاف و جوانمردی را در مرامِ این‌گونه افراد کمتر می‌توان مشاهده کرد. البته سختگیری و انعطاف‌ناپذیریِ خود در بُعد اقتصادی را با رفتاری نرم و زبانی محترمانه و مؤدبانه دنبال می‌کنند. به عبارت دیگر، ادب و اخلاق را هم وسیله‌ای برای نیل به اهداف اقتصادی خود استخدام می‌کنند.

پنداره سوم این است که مهمان هتل، احمق و گنگ تصور شود، نه موجودی عاقل و باهوش. هتلدارانی که با این تصور حرفه خود را دنبال


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
206

البته آشکار است که میان سیر و سفر در دنیای معاصر، با آنچه در سال‌های دورِ پیشین انجام می‌شد، تفاوت‌های اساسی وجود دارد. سفر در قرون گذشته بسیار دشوار و طاقت‌فرسا و زمانبر بود؛ ازاین‌رو کمتر کسی برای انگیزه‌های غیر مهمی مانند تفریح و سیاحت اقدام به مسافرت‌های دور و دراز می‌کرد. در آن روزگاران برای مسافرت‌های دور انگیزه بسیار قوی لازم بود؛ انگیزه‌ای چون تجارت، تحصیل، زیارت و یا احتمالاً درمان و مداوا. اما امروز تفریح و گردشگری، بالاترین آمار مسافرت‌های دور و دراز را به خود اختصاص داده است و سهولت انجام مسافرت، کفایت کردن زمان کوتاه برای انجام سفر و فراهم آمدن امکان شناسایی اماکن تفریحی و سیاحتی دنیا و نیز امنیت بالای مسافران، برای بیشتر مردم دنیا انگیزه این‌گونه مسافرت‌ها را به‌شدت تقویت کرده است. از سوی دیگر جمعیت زیاد و نیاز جامعه به اشتغال جوانان، و بالاخره اهتمام دولت‌ها به ایجاد اشتغال برای جوانان و تأمین هزینه‌های دولت‌ها و حکومت‌ها، امکان غفلت از ابعاد اقتصادی این حرفه را به‌کلی از بین برده است. این امر موجب شده است که رویکرد اقتصادی محض به هتلداری غالب شود و در جهت نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی زمینه‌سازی گردد؛ حقیقی که موجب شده است روز‌به‌روز ناهنجاری‌های اخلاقی و شهوترانی، بخشی از به‌اصطلاح صنعت هتلداری را به نفع خود تصرف کند و مراکز گردشگری در فراهم آوردن بساط عیش‌ونوش بر یکدیگر سبقت بگیرند، غافل از آنکه افراط در نگاه اقتصادی به این حرفه، هر جامعه، کشور و ملت را متحمل زیان و خسران سنگین خواهد ساخت و به‌تدریج ناهنجاری‌های اخلاقی

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6200
صفحه از 248
پرینت  ارسال به