173
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

این سفارش حضرت شامل سنت‌های اقلیت‌ها نیز می‌گردد؛ زیرا روش پسندیده، همیشه در انحصار اکثریت نبوده است؛ ازاین‌رو امام علیه السلام در جای دیگر می‌فرماید:

۰.«اگر من‌ به‌ داوری‌ و قضاوت‌ بنشینم‌، درباره‌ پیروان‌ تورات‌ به‌ حكم‌ تورات ‌و بین‌ پیروان‌ انجیل‌ به‌ انجیل‌ و بین‌ پیروان‌ زبور به‌ زبور و بین‌ پیروان‌ قرآن‌كریم‌ به‌ قرآن‌ عمل‌ خواهم‌ کرد».۱

این خصوصیت حتی درباره امام مهدی علیه السلام نیز نقل شده و آن حضرت نیز پیروان تورات و انجیل و زبور را همچون پیروان قرآن کریم به رسمیت می‌شناسد و بین آنان مطابق احکام کتاب مقدس خودشان حکم خواهد کرد.۲بدیهی است به رسمیت شناختن ادیان ابراهیمی به منزله پذیرش برخی تفاوت‌ها و هنجارهای مرسوم بین امت‌های مختلف است.

نتیجه آنکه بر اساس سیره امامان معصوم علیهم السلام تحمل مخالف و زندگی مسالمت‌آمیز و محترم شمردن حقوق اساسی انسان و نیز آزادی‌های مشروع پذیرفته است؛ به تعبیر دیگر، زندگی مسالمت‌‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر را، در عین داشتن عقاید گوناگون و روش‌ها و منش‌های مختلف تا آنجا که به اهداف تعالی انسان ضرر نرساند، مورد تأیید قرار می‌دهد. ولی آنجا که آزادی و تساهل به توطئه بینجامد و یا برای امنیت و مصالح

1.. الارشاد، ج۱، ص۳۰.

2.. ر.ک: بحار الانوار: ج۵۱، ص۲۹، ح۲۰؛ غیبت نعمانی، ج۱، ص۲۱۹.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
172

سوء استفاده‌ها وسیع و بر تعداد آن‌ها افزوده شود، وظیفه دیگری متوجه همکار خواهد بود که به آن اشاره شد و تکلیف همکاران در این شرایط به‌اختصار تبیین گردید. خلاصه آنکه عدم تغافل در برابر لغزش‌های اتفاقی همکاران و افشای آن‌ها نزد مدیران مافوق می‌تواند به منزله سخن‌چینی، خیانت و یا جاسوسی به شمار آمده، نتیجه عکس به بار آورد و امنیت شغلی سخن‌چین را نیز به مخاطره اندازد.

۱۶. احترام به سنت‌های اقوام دیگر

احترام‌ به‌ سنت‌های اقوام دیگر و مقدسات ادیان‌ و به‌ رسمیت‌ شناختن‌ آن‌ها،‌ یكی ‌دیگر از اصول‌ حقوقی و اخلاقی است‌. چه بسیار سنن و هنجارهای متعارف یک قوم که در بین آن قوم به شرط متعارض نبودن با ارزش‌های اخلاقی موجب وحدت و صمیمیت بین افراد آن قوم شده است. از‌این‌رو هرگز نمی‌توان به سنت و عرفی که برای افراد جامعه‌ای رسمیت یافته به دیده تحقیر نگریست و آن را پست دانست. از امام علی علیه السلام دراین‌باره نقل شده است: «هرگز سنت مفید و پسندیده‌ای را كه پیشگامان این امت به آن عمل كرده‌اند و ملت با آن الفت گرفته و امور رعیت به وسیله آن اصلاح شده، مشكن».۱

1.. نهج البلاغه، نامۀ ۵۳. «و لاتنقض سنة صالحة عمل بها صدور هذه الامة و اجتمعت بها الألفة و صلحت علیها الرعیة و لا تحدثن سنة تضر بشی‏ء من ماضی تلك السنن فیكون الأجر لمن سنها و الوزر علیك بما نقضت‏ منها: هرگز سنت مفید و پسندیده‌ای را كه پیشگامان این امت به آن عمل كرده‌اند و ملت با آن الفت گرفته و امور رعیت به وسیلۀ آن اصلاح شده، مشكن؛ كه اجر آن سنت‌ها برای كسی خواهد بود كه آن را برقرار كرده و گناهش بر توست كه چیزی از آن را نقص كرده‌ای».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6006
صفحه از 248
پرینت  ارسال به