این سفارش حضرت شامل سنتهای اقلیتها نیز میگردد؛ زیرا روش پسندیده، همیشه در انحصار اکثریت نبوده است؛ ازاینرو امام علیه السلام در جای دیگر میفرماید:
۰.«اگر من به داوری و قضاوت بنشینم، درباره پیروان تورات به حكم تورات و بین پیروان انجیل به انجیل و بین پیروان زبور به زبور و بین پیروان قرآنكریم به قرآن عمل خواهم کرد».۱
این خصوصیت حتی درباره امام مهدی علیه السلام نیز نقل شده و آن حضرت نیز پیروان تورات و انجیل و زبور را همچون پیروان قرآن کریم به رسمیت میشناسد و بین آنان مطابق احکام کتاب مقدس خودشان حکم خواهد کرد.۲بدیهی است به رسمیت شناختن ادیان ابراهیمی به منزله پذیرش برخی تفاوتها و هنجارهای مرسوم بین امتهای مختلف است.
نتیجه آنکه بر اساس سیره امامان معصوم علیهم السلام تحمل مخالف و زندگی مسالمتآمیز و محترم شمردن حقوق اساسی انسان و نیز آزادیهای مشروع پذیرفته است؛ به تعبیر دیگر، زندگی مسالمتآمیز انسانها با یکدیگر را، در عین داشتن عقاید گوناگون و روشها و منشهای مختلف تا آنجا که به اهداف تعالی انسان ضرر نرساند، مورد تأیید قرار میدهد. ولی آنجا که آزادی و تساهل به توطئه بینجامد و یا برای امنیت و مصالح