157
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

خوش‌گمانی در راستای ورع و پرهیزکاری است و به صاحب خود آرامش می‌بخشد و محبتش را در دل دیگران افزون می‌کند و او را از افتادن در دام گناهانی چون تهمت، افترا و غیبت رهایی می‌بخشد. همچنین امنیت طرف مقابل را فراهم ساخته، رابطه مسالمت‌آمیزی میان طرفین برقرار می‌کند. این فضیلت اخلاقی برای میزبانان از حساسیت بیشتری برخوردار است و پایبندی به آن از ضروری‌ترین اصول اخلاقی به شمار می‌آید. بی‌گمان مسئولیت کارگزاران هتل، پذیراییِ شایسته از مهمانان و مسافران هتل است. آنان نه مسئول فرهنگی کشورند و نه مأمور گشت ارشاد یا وزارت اطلاعات‌اند و نه کارآگاه نیروی انتظامی. از‌این‌رو نباید مسئولیت خود را به فراموشی سپرده، اصطلاحاً پا در کفش افراد مذکور کنند؛ زیرا در این صورت آنان را از کارگزار هتل به مفتّش تبدیل می‌کند. از‌این‌رو می‌بایست مسئولیت خود را مراقبت کنند و از بدگمانی نسبت به مهمانان بر حذر باشند و تا زمانی که به تخلف و کجروی مهمانی یقین حاصل نشده، در رعایت احترام مهمان و انجام وظایف شغلی خود کوتاهی نکنند. در این راستا وظیفه خانه‌داران و نیز مأموران استقبال، دشوارتر است؛ زیرا بیشترین موارد سوء ظن در عبور و مرور مهمانان و نیز در راهروهای هتل و ارتباطات مهمانان با افراد مختلف اتفاق می‌افتد.

اما در بُعد دیگر شغلی که مهم‌تر و از نظر ابتلا نیز بیشتر است، بدگمانیِ همکاران به یکدیگر است. حقیقت این است که زمینه بدگمانی به همکار در شغل هتلداری به‌خوبی فراهم است و به‌راحتی می‌توان به خانه‌دار،


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
156

الصحة» است و معنایش این است كه اگر عملی از انسانی مشاهده شد كه دووجهی است و امکان تفسیر خوب و بد برای آن وجود دارد، لازم است آن را از نوع خوب بدانیم و كار او را به صورت صحیح و خوب توجیه کرده، به خود اجازه بدگمانی ندهیم. برای مثال در رستوران هتل، خانمی به ملاقات یکی از مهمانان هتل آمده و با هم به گفتگو و سرو غذا مشغول می‌شوند. حسن ظن به آنان یعنی عمل آنان را نادرست تفسیر نکرده، توجیه اخلاقی و مشروع برای آن در ذهن بسازیم و بدگمان نشویم؛ چرا که بدگمانی زمینه انجام گناهان و خطاهای دیگر را فراهم آورده، انسان را به ورطه هلاکت رهنمون می‌سازد.

از سخنان بسیار گرانسنگی که از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله به یادگار مانده، این سخن است که فرمود:

«اُطلُب لِاَخیكَ عُذراً، فَاِن لَم تَجِد لَه عُذراً فَالتَمِس لَهُ عُذراً:۱ برای گفتار و كرداری كه از برادرت سر می‌زند، عذری بجوی و اگر نیافتی، عذری بتراش».

امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز در سخنی نورانی در این موضوع فرموده است:

«لاتَظُنَّن بِكَلِمَهٍ خَرَجَت مِن اَحَدٍ سُوءاً وَ انتَ تَجِدُ لَها فی الخَیرِ مُحتَمِلاً:۲ هرگاه سخنی از برادرت سر زد و تو می‌توانی برای آن محمل خوبی بیابی، به آن گمان بد مبر».

1.. بحار الانوار (طبع بیروت)، ج۷۲، ص۱۹۷، ح ۱۵؛ و ر.ک: تحف العقول، ص۱۱۲.

2.. وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۳۸۰، ح ۲۱۸۱۳.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6209
صفحه از 248
پرینت  ارسال به