127
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

مهارت‌های شغلی صنعت توریسم (بحث راهنمای تربیت میزبان)،۱ و اصول مشتری‌مداری.۲

۵. تکریم و احترام مهمان

پیش از این در بحث مبانی، به جایگاه ارزشمند و رفیع انسان در عالم آفرینش اشاره کردیم. ارزشمندی انسان در گام نخست، اصلی مُسَلَّم و یقینی است؛ نه از آن حیث که مؤمن است و یا به دین یا کیش خاصی متعبد است؛ بلکه از آن حیث که انسان است و خداوند او را جماد و حیوان نیافریده است. اگر پذیرفته باشیم که همه افراد بشر شایسته تکریم و احترام‌اند، فارغ از آنکه از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار باشند یا نه، در جایگاه علمی بالایی قرار داشته یا بی‌سواد باشند، ثروتمند باشند یا فقیر، و بالاخره از سفیدپوستان باشند یا رنگین‌پوستان؛ در آن صورت توانسته‌ایم به یک مسئولیت اخلاقی خود در ارتباط با همنوعان خویش واقف شویم و انگیزه عمل به آن را در خود یا دیگران ایجاد کنیم.

همچنین در فصل پیش علل رفعت جایگاه و منزلت بالای مهمان را از منظر آموزه‌های اسلامی برشمردیم. در اینجا گرچه با توجه به مباحث یادشده نیازی به اثبات لزوم تکریم مهمان باقی نمی‌ماند، برای اتقان

1.. آموزش مهارت‌های شغلی صنعت توریسم (۱. راهنمای تربیت میزبان)، گروه مدیریت صنعتی جنوب، انتشارات سیمین، تهران ۱۳۸۷.

2.. اصول مشتری‌مداری (بانکداری، هتلداری و خودروسازی)، احمد یحیایی ایله‌ای، انتشارات جاجرمی، ۱۳۹۳، تهران، ص۲۱۲- ۲۱۸.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
126

«صاحبان عقل‌ها محتاجِ آموختن آداب و به كار بردن آن هستد و بدون آن عقل‌ها پژمرده و فاسد می‌گردد همان گونه كه محصولات كشاورزی بدون آب باران پژمرده می‌شوند».۱

همان گونه که اشاره شد، ادب در دو نوع گفتاری و رفتاری متجلی می‌شود. در بیان مؤلفه‌های ادب گفتاری می‌توان به سلام گفتن۲ و پیشی گرفتن بر آن، استفاده از کلام زیبا و محبت‌آمیز، و فروتنی در کلام همراه با احترام هنگام سخن گفتن با طرف مقابل و با صدای بلند صحبت نکردن۳ اشاره کرد. اما ادب رفتاری از طریق اموری همچون پیش نیفتادن در راه رفتن، به استقبال مهمان رفتن، بدرقه او، با لباس مناسب نزد او حاضر شدن و شنیدن کلامش بی آنکه سخن او قطع شود تحقق می‌یابد. البته برای آگاهی بیشتر از مصادیق گفتاری و رفتاری مبتنی بر ادب می‌توان به منابعی از این دست که به‌تفصیل به این موضوع پرداخته است مراجعه کرد: اصول پذیرش مهمان در هتل، ۴ آموزش

1.. غرر الحكم، ۴۰۶: «إِنَّ بِذَوِی الْعُقُولِ مِنَ الْحَاجَةِ إِلَى الْأَدَبِ كَمَا یَظْمَأُ الزَّرْعُ إِلَى الْمَطَر».

2.. سورۀ ذاریات، آیۀ ۲۵: "إِذْ دَخَلُوا عَلَیهِ فَقَالُوا سَلاماً قَالَ سَلامٌ قَوْمٌ مُنْكَرُونَ"؛ سورۀ نساء، آیۀ ۸۶: "وَإِذَا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا: و چون به شما درودی گفته شد، پس به درودی بهتر از آن یا همان را پاسخ دهید".

3.. ر.ک: سورۀ لقمان، آیۀ ۱۹: "وَاقْصِدْ فِی مَشْیكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الأصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِیرِ: و در راه رفتن خود میانه‌رو باش، و از صدای خود بکاه، که بدترینِ بانگ‌ها بانگ خران است".

4.. اصول پذیرش مهمان در هتل (فرانت آفیس)، امیرسعید حاجی حسینی، انتشارات تعاونی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تهران۱۳۹۰.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6155
صفحه از 248
پرینت  ارسال به