مبانی پیشگفته، مباحث بنیادین مرتبط با اخلاق میزبانی بود که تبیین آنها در فصل قبل گذشت. بحث درباره مبانی اخلاقی، راه را برای پذیرش اصول اخلاقی و نیز رفتار اخلاقی متناسب با آن هموار میکند و شناخت و انگیزه لازم را برای عمل اخلاقی در انسان ایجاد میکند؛ زیرا بدون انگیزه لازم و نیز معرفت اخلاقی، عمل اخلاقی بروز و ظهور نخواهد یافت و امور دیگری همچون منافع اقتصادی، بر پایبندی به ارزشهای اخلاقی اولویت مییابد؛ غافل از آنکه عدم اهتمام در زمینه پایبندی به ارزشهای اخلاقی، در درازمدت، منافع اقتصادی را نیز دچار آسیب و زیان میکند و در مقابل، تعهد به ارزشهای اخلاقی، منافع اقتصادی و دنیوی را نیز در درازمدت تأمین میکند. امروزه شرکتهای بزرگ اقتصادی و صنعتی به رعایت حقوق مصرفکنندگان بسیار حساساند و تحت هیچ شرایطی زیان مشتریان خود را تحمل نمیکنند، اگرچه متحمل زیان مالی سنگین شوند. این رفتار شاید در ظاهر بسیار زیبا، انسانی و اخلاقی به شمار میآید و تحسین و تمجید جامعه را برمیانگیزد؛ اما حقیقت این است که این شرکتها منافع خود را در گِرُوِ دفاع از منافع مشتری و جلب رضایت آنها میبینند. ازاینرو صاحبنظران بر این باورند که: