نسبت سنجی
برای آنکه در تبیین برداشت یاد شده، بتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم، به بیان مؤیّدات روایی آن میپردازیم.
امام علی علیه السلام میفرماید:
الطِّیبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْـرَةٌ، وَ الرُّکوبُ نُشْـرَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْـرَةِ نُشْرَة.۱
بوی خوش، عسل، سواری و نگاه به سبزه، [مایه] نشاط است.
وجود اینگونه روایات که تقریباً تمام روایات باب نشره را شامل میشوند، مصداقی بودن موارد نشره را گوشزد مینمایند و با وجود ارتباطی که بین نشره و نشاط برقرار است، باید هر دو را از عوامل به وجود آمدن نشاط دانست.
ب. نشاط، از منظر روانشناسان
یکی از واژگان بسیار نزدیک به مفهوم شادکامی، که در روانشناسی مثبت، مورد توجّه قرار گرفته، مفهوم نشاط است. رویکرد امروزه روانشناسی، ما را به کشف ماهیّت، تجزیه، تحلیل و تبیین این مفهوم، هدایت میکند.
آنچه مسلّم است، موضوعاتی همچون نشاط را باید در بخشی از متون روانشناسی، جستجو نمود که به احساسات و عواطف، میپردازند. هیجانات، فصل قابل توجّهی ازمتون روانشناسی را شامل میشود. برای آن که جایگاه نشاط در روانشناسی، به درستی تبیین گردد، لازم است تا هیجانات، مورد بررسی قرار گیرند.