69
شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام

جمع‌بندی

از میان برداشت‌های لغوی، چند نکته مشترک محوری را می‌توان یافت:
محور اوّل. یکی از مؤلّفه‌های نشاط، تحرّک و تکاپوست.
محور دوم. نشاط، در خودْ شکفتن و گشایش به همراه دارد.
محور سوم. محصول و نتیجه دو محور یاد شده، انسباط و رضایت خاطر است.
لذا با استفاده از برداشت‌های لغوی، می‌توان نتیجه گرفت که: نشاط، آن تحرّک و پویایی‌ای است که به واسطه انبساط نفس، به وجود می‌آید.

رابطه «نشاط» و «نُشرة»

اینکه مفهوم«نشرة»، همان «نشاط» است یا خیر، نیازمند تعاریفی است که در کتب لغت، به آنها اشاره شده است.«عوذة»، «کاشف الداء»، «یزیل الداء»، «رقیّة» و «حرز»، تعاریفی هستند که برای «نشرة» در کتب لغت، آمده است.
ابن فارِس، معتقد است که مادّه «نشر»، بر گشودگی، تقسیم و پراکنده شدن چیزی دلالت می‌کند:
نشر: أصل صحیح یدلّ علی فتح شیء و تشعّبه.۱
خلیل، «نشرة» را تعویذ و افسونی می‌داند که برای معالجه مجنون، به کار گرفته می‌شده است:
النشرة: عوذة علاج للمجنون، ینشَّر بها عنه تنشیراً.۲

1.. معجم مقاییس اللّغة، ص ۱۰۲۸.

2.العین، ج ۶، ص ۲۵۱.


شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام
68

النشاط: ضدّ الکسل یکون فی الإنسان والدابه.۱
سبُکی و سرعت هم معنایی است که طریحی بدان اشاره نموده است:
نشط فی عمله: خف و أسرع.۲
مصادیق و کاربردهای ذکر شده برای نشاط در کتب لغت نیز می‌تواند در شناخت مفهوم، تأثیرگذار باشد. خلیل معتقد است: مادّه نشط، آن‌گاه که به صورت اسم فاعل، محلّا به الف و لام باشد، به معنای گاو وحشی‌ای است که به این طرف و آن طرف می‌رود:
الناشط: إسم للثور الوحشی وهو الخارج من أرض إلی أرض.۳
ابن منظور هم کاربردهای متعددی برای نشاط آورده است، همانند خارج شدن از مسیر اصلی، آنگاه که نشط با طریق به کار برده شود:
نشط الطریق: خرج من الطریق الأعظم یمنه أو یسره.
و نشط الدابه، به حیوان فربه گفته می‌شود:
نشط الدابّة: سمن.
وی می‌افزاید عرب، به باز شدن ریسمان، آن گاه که کشیده شود، اصطلاحاً «إنشطت الحبل» می‌گوید:
إنشطت الحبل: مددتها حتّی ینحل.۴
و به حالتی که دلَو از داخل چاه کشیده شود، «نشط» اطلاق می‌گردد:
نَشط الدلو من البئر: نزعها و جذبها.

1.لسان العرب، ج ۷، ص ۴۱۳.

2.مجمع البحرین، ج ۴، ص ۲۷۶.

3.العین، ج ۶، ص ۲۳۷.

4.. لسان العرب، ج ۷، ص ۴۱۳.

  • نام منبع :
    شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2993
صفحه از 152
پرینت  ارسال به