83
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

۶۱.امام على عليه السلام - در باره بعثت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله -:خداوند ، او را در زمانى فرستاد كه مدّت‏ها پيامبرى نيامده بود و مردمان ، در خوابى دراز ، فرو رفته بودند و رشته تافته و در هم تنيده‏[ى دين و احكام الهى‏] ، از هم گسيخته بود . در چنين هنگامى ، كتابى را براى آنان آورد كه آنچه [يعنى تورات و انجيل‏] را كه پيش از او آمده بود، تصديق مى‏كرد و نورى سزاوارِ پيروى بود . آن [كتاب و نور] ، قرآن است . پس ، از آن بخواهيد تا سخن بگويد .

۶۲.امام على عليه السلام - در باره بعثت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله -:او را با نورى تابناك و برهانى آشكار و راهى پيدا و كتابى راه‏نما فرستاد .

۶۳.امام على عليه السلام : گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . او را با نورى درخشان و پرتوى تابان فرستاد .

۶۴.امام على عليه السلام - در بيان جايگاه خود نسبت به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله -:هر سال در كوه حرا اقامت مى‏گُزيد ، و من ، او را مى‏ديدم [و ملاقات مى‏كردم ]و كسى جز من ، او را نمى‏ديد [و ملاقات نمى‏كرد] . آن روزها، [اهل ]هيچ خانه‏اى به اسلام در نيامده بود ، مگر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و خديجه ، و من ، سومينِ آنها بودم . نور وحى و رسالت را مى‏ديدم و رايحه نبوّت را مى‏بوييدم .

۶۵.امام حسن عليه السلام : به راستى كه در اين قرآن ، چراغ‏هاى روشنايى و شفاى سينه‏هاست . پس جلا دهنده ، بايد كه به نور آن ، [ديده دل خويش را] جلا دهد و انديشه‏اش را در اوصاف آن ، به درنگ وا دارد ؛ ۱ چرا كه انديشيدن [در قرآن‏] ، مايه حيات دلِ شخص بينش‏وَر است ، همچنان كه آدمى در تاريكى‏ها ، با كمك نور، راه خود را مى‏پيمايد .

1.يا : شخص تيزبين بايد دقّت نظر داشته باشد و اين دقّت را تا رسيدن به صفات آن ، ادامه دهد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
82

۶۱.عنه عليه السلام في بِعثَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله - : أرسَلَهُ عَلى‏ حينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ ، وطولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ ، وَانتِقاضٍ مِنَ المُبرَمِ ، فَجاءَهُم بِتَصديقِ الَّذي بَينَ يَدَيهِ ، وَالنّورِ المُقتَدى‏ بِهِ ، ذلِكَ القُرآنُ فَاستَنطِقوهُ . ۱

۶۲.عنه عليه السلام في بِعثَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله - : اِبتَعَثَهُ بِالنّورِ المُضي‏ءِ ، وَالبُرهانِ الجَلِيِّ ، وَالمِنهاجِ البادي ، وَالكِتابِ الهادي . ۲

۶۳.عنه عليه السلام : أشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، أرسَلَهُ بِالنّورِ السّاطِعِ وَالضِّياءِ المُنيرِ. . ۳

۶۴.عنه عليه السلام في بَيانِ مَوضِعِهِ مِن رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله - : لَقَد كانَ يُجاوِرُ في كُلِّ سَنَةٍ بِحِراءَ فَأَراهُ ولا يَراهُ غَيري ، ولَم يَجمَع بَيتٌ واحِدٌ يَومَئِذٍ فِي الإِسلامِ غَيرَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وخَديجَةَ وأنَا ثالِثُهُما ، أرى‏ نورَ الوَحيِ وَالرِّسالَةِ ، وأشُمُّ ريحَ النُّبُوَّةِ. ۴

۶۵.الإمام الحسن عليه السلام : إنَّ هذَا القُرآنَ فيهِ مَصابيحُ النّورِ وشِفاءُ الصّدورِ ، فَليَجلُ جالٍ بَصَرَهُ ، وَليُلحِمِ ۵ الصِّفَةَ فِكرَهُ ، فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ، كَما يَمشِي المُستَنيرُ فِي الظُّلُماتِ بِالنّورِ. ۶

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۲۲ ح ۵۷ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۲۲ ح ۵۸ .

3.شرح نهج البلاغة لابن ميثم البحراني : ج ۱ ص ۲۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۱۴ ح ۶ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، الطرائف : ص ۴۱۵ عن أبي ذرّ وفيه «يجاوز... بحراً» بدل «يجاور... بحراء»، المناقب لابن شهر آشوب: ج‏۲ ص‏۱۸۰ وفيه ذيله من«ولم يجمع بيت...»، بحار الأنوار: ج‏۱۴ ص‏۴۷۵ ح‏۳۷.

5.ألْحَمَ: وقف عنده ، أو أقام ولم يبرح (النهاية: ج ۴ ص ۲۴۰ «لحم»).

6.العُدد القويّة : ص ۳۸ ح ۴۹ ، نزهة الناظر : ص ۷۳ ح ۱۸ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۹۹ وفيه «بضوئه» بدل «بصره» وفي الأخيرين «وليلجم» بدل «وليلحم» ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۳۲ ح ۳۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8472
صفحه از 500
پرینت  ارسال به