307
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

عدد گفته‏اند: ۲۱۴، ۱۴، ۱۹، ۲۵ و ۳۶. ابن ضريس از طريق عثمان بن عطاء ، از پدرش ، از ابن عباس نقل مى‏كند كه تمام آيات قرآن ۶۶۰۰ آيه است. ۱
در روايتى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمده است كه مجموع آيات قرآن ۶۲۳۶ آيه است:
جَميعُ آياتِ القُرآنِ سِتَّةُ آلافِ آيَةٍ وَمِئَتا آيَةٍ وَسِتٌّ وَ ثَلاثونَ آيَةً . ۲
مجموع آيه‏هاى قرآن ، شش هزار و دويست و سى و شش آيه است .

اين عدد را كه برابر با شمارش مكتب كوفى است ، جمهور عالمان قرآنى از جمله طبْرِسى ، صحيح‏ترين عدد و داراى عالى‏ترين سند مى‏دانند. اين عدد را حمزة بن حبيب از ابن ابى ليلى و او از ابوعبد الرحمن سُلَمى از امير مؤمنان عليه السلام نقل كرده است. ۳ علامه طباطبايى در باره شمارگان آيات قرآن مى‏گويد: «هيچ نصّ متواتر و خبر واحد قابل اعتمادى در باره عدد آيات قرآن وجود ندارد و از واضح‏ترين ادله آن، اختلاف اهل مكه، مدينه، شام، بصره و كوفه بر سر عدد آن است» . وى همچنين عدد روايت شده از امير مؤمنان عليه السلام را در تعارض با جزئيت بسم‏اللَّه در تمامى سوره‏ها [جز برائت‏] مى‏داند؛ زيرا امامان اهل بيت عليهم السلام بسم‏اللَّه را آيه‏اى از قرآن و جزئى از هر سوره مى‏دانند و لازمه آن ، افزودن شمار «بسم‏اللَّه» بر رقم ۶۲۳۶ است. ۴ با توجه به اين كه افزودن رقم ۱۱۳ «بسم‏اللَّهِ» آغاز سوره‏ها بر رقم مزبور، آن را به ۶۳۴۹ مى‏رساند كه با هيچ يك از عددهاى روايت شده هماهنگى ندارد، براى حفظ رقم ۶۲۳۶ از يك سو و به شمار آوردن رقم «بسم‏اللَّهِ» آغاز سوره‏ها از سويى ديگر ، مى‏توان گفت كه «بسم‏اللَّه» در سوره حمد ، آيه‏اى مستقل و در ساير سوره‏ها بخشى

1.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸۲.

2.ر . ك : ص ۳۰۲ ح ۲۳۷ .

3.ر.ك: الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸۲؛ الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۳ ص‏۲۳۲؛ البيان فى عد آى القرآن : ص‏۸۰ .

4.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۳ ص‏۲۳۲ - ۲۳۳.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
306

تشكيل شده است. ۱علامه طباطبايى مى‏گويد: «آيه قطعه‏اى از قرآن است كه جدا از قبل و بعد خود ، قابل تلاوت باشد». ۲ در تعريفى دقيق‏تر گفته شده: آيه، پاره‏اى از حروف يا كلمات يا جمله‏هاى قرآن، واقع در يك سوره ، با فاصله معيّن [از قبل و بعد] و جدا از قبل و بعد است. ۳

شمار آيات قرآن‏

در شمار آيات قرآن ، اختلاف است. اين اختلاف هرگز به معناى زيادت و نقصان در قرآن و كميّت كلمات و جمله‏هاى آن نيست. به گفته سيوطى علّت اختلاف گذشتگان در شمارش آيات، آن است كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله هنگام تلاوت ، بر سرآيه‏ها وقف مى‏كرد - چون آيات ، توقيفى اند - و هنگامى كه جاى آن معلوم مى‏شد ، براى تكميل كردن سخن ، آن را وصل مى‏كرد و شنونده گاهى چنين مى‏پنداشت كه آن‏جا فاصله‏اى نيست ؛ ۴يعنى گاهى شنونده ، دو آيه را يكى مى‏شمرد . بنا بر اين ، اختلاف روايات در موارد وصل و وقف ، سبب اختلاف در شمار آيات شد و در پى آن ، مكتب‏هايى گوناگون در اين باره پديد آمد كه عبارت اند از: مكتب مكّى با شمارگان ۶۲۱۹ آيه، كوفى با ۶۲۳۶ آيه، مدنى با دو عدد ۶۰۰۰ و ۶۲۱۴ آيه، بصرى با رقم ۶۲۰۴ آيه و شامى با ۶۲۲۵ آيه. ۵
عدد آيات در مصحف شريف ، بر اساس مكتب كوفى است. سيوطى نقل مى‏كند كه عدد ۶۰۰۰ اجماعى است و كمتر از آن نگفته‏اند؛ اما در بيشتر از آن ، چند

1.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸۰.

2.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۳ ص‏۲۳۱.

3.دائرة المعارف قرآن كريم : ج‏۱ ص‏۴۰۸ مدخل «آيه» .

4.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸۱ - ۱۸۲.

5.نور علم : ش ۴۳ و ۴۴ ص ۸ (مقاله «آيه» ، سيّد محمّدباقر حجّتى) .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7963
صفحه از 500
پرینت  ارسال به