مانند : سوره، آيه، جزء، حزب و عُشْر. از اين تقسيمات ، آنچه ريشه قرآنى دارد و در خود اين كتاب شريف به آن اشاره شده، «سوره» و «آيه» است . از اين رو ، به توضيح اين دو اصطلاح و شمارگان آنها در روايات و منابع تفسيرى و تاريخى مىپردازيم.
آيه ، در لغت و اصطلاح
كلمه «آيه» در قرآن ، ۸۶ بار به صورت مفرد و ۲۹۶ بار به شكل جمع آمده است. ۱در باره ريشه واژه «آيه» ميان لغويان اختلاف است . برخى اصل آن را «أ ى ى» به معناى مكث و انتظار مىدانند. ۲ جوهرى و مصطفوى (از واژهشناسان خبره)، اين كلمه را از ريشه «أوى» به معناى توجّه و قصد مىدانند. ۳برخى نيز مىگويند: آيه از «اَىْ» به معناى آشكار كردن گرفته شده است. ۴ راغب ، همين ريشه را با تشديد ياء (به شكل «اَىّ») به صورت يك احتمال ذكر مىكند و مىگويد: درست ، آن است كه آيه از مصدر «تأيّى» به معناى تثبّت و پايدارى گرفته شده باشد. ۵
لغويان براى «آيه» چند معنا گفتهاند: ۱. گروه. ۲. شگفتى. ۳. نشانه. ۴. چيزى كه براى رسيدن به هدف و مقصودى به آن توجه كنند و آن را وسيله قرار دهند. ۶
در تعريف اصطلاحى «آيه» گفته شده: قطعهاى از قرآن است كه در سورهاى واقع شده و شروع و پايان دارد و از چند جمله يا كلمه - گرچه برخى در تقدير باشند -
1.المعجم الإحصائى : ج۲ ص۲۴ - ۳۰ .
2.معجم مقاييس اللغة : ج۱ ص۱۶۷ مادّه «أيى».
3.صحاح اللغة : ج۶ ص۲۲۷۵ مادّه «أيى»؛ التحقيق فى كلمات القرآن : ج۱ ص۱۸۶ مادّه «أيى» (مقاله «آيه» ، سيّد محمّدباقر حجّتى).
4.جمهرة اللغة : ج۱ ص۲۵۰ مادّه «آيه».
5.مفردات ألفاظ القرآن : ص۳۳ مادّه «اَى».
6.ر.ك: البرهان فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۶۶؛ التحقيق : ج۱ ص۱۸۶ مادّه «آيه».