305
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

مانند : سوره، آيه، جزء، حزب و عُشْر. از اين تقسيمات ، آنچه ريشه قرآنى دارد و در خود اين كتاب شريف به آن اشاره شده، «سوره» و «آيه» است . از اين رو ، به توضيح اين دو اصطلاح و شمارگان آنها در روايات و منابع تفسيرى و تاريخى مى‏پردازيم.

آيه ، در لغت و اصطلاح‏

كلمه «آيه» در قرآن ، ۸۶ بار به صورت مفرد و ۲۹۶ بار به شكل جمع آمده است. ۱در باره ريشه واژه «آيه» ميان لغويان اختلاف است . برخى اصل آن را «أ ى ى» به معناى مكث و انتظار مى‏دانند. ۲ جوهرى و مصطفوى (از واژه‏شناسان خبره)، اين كلمه را از ريشه «أوى» به معناى توجّه و قصد مى‏دانند. ۳برخى نيز مى‏گويند: آيه از «اَىْ» به معناى آشكار كردن گرفته شده است. ۴ راغب ، همين ريشه را با تشديد ياء (به شكل «اَىّ») به صورت يك احتمال ذكر مى‏كند و مى‏گويد: درست ، آن است كه آيه از مصدر «تأيّى» به معناى تثبّت و پايدارى گرفته شده باشد. ۵
لغويان براى «آيه» چند معنا گفته‏اند: ۱. گروه. ۲. شگفتى. ۳. نشانه. ۴. چيزى كه براى رسيدن به هدف و مقصودى به آن توجه كنند و آن را وسيله قرار دهند. ۶
در تعريف اصطلاحى «آيه» گفته شده: قطعه‏اى از قرآن است كه در سوره‏اى واقع شده و شروع و پايان دارد و از چند جمله يا كلمه - گرچه برخى در تقدير باشند -

1.المعجم الإحصائى : ج‏۲ ص‏۲۴ - ۳۰ .

2.معجم مقاييس اللغة : ج‏۱ ص‏۱۶۷ مادّه «أيى».

3.صحاح اللغة : ج‏۶ ص‏۲۲۷۵ مادّه «أيى»؛ التحقيق فى كلمات القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸۶ مادّه «أيى» (مقاله «آيه» ، سيّد محمّدباقر حجّتى).

4.جمهرة اللغة : ج‏۱ ص‏۲۵۰ مادّه «آيه».

5.مفردات ألفاظ القرآن : ص‏۳۳ مادّه «اَى».

6.ر.ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۶۶؛ التحقيق : ج‏۱ ص‏۱۸۶ مادّه «آيه».


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
304

پژوهشى در باره شمار سوره‏ها و آيات قرآن ۱

آنچه در نگاه ابتدايى به قرآن كريم به چشم مى‏خورد، تقسيم‏بندى ويژه و اجزايى است كه با نوع اجزاى كتاب‏هاى ديگر متفاوت است ، چنان كه خود قرآن نيز به اين تجزيه و تقسيم اشاره دارد:
(وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَهُ تَنزِيلاً . ۲
ما قرآن را بخش‏بخش [بر تو] نازل كرديم تا آن را به آرامى بر مردم بخوانى)
.
قرآن همان گونه كه در اسلوب كلام و محتوا و زيبايى الفاظ و جملات و ... با ديگر كتاب‏ها تفاوت دارد ، در شكل تقسيم‏بندى نيز به گونه ديگرى است. به گفته جاحظ ، خداوند ، هم نام كلام خود را متمايز از نام‏هايى قرار داده است كه عرب بر سخنان خويش مى‏نهاد و هم اجزاى آن را . عرب ، نام مجموع سخنان خويش را «ديوان»، اجزاى آن را «قصيده»، اجزاى قصيده را «بيت» و تناسب پايان ابيات را «قافيه» مى‏ناميد؛ ولى نام اين مجموعه «قرآن»، اجزاى آن «سوره»، و قسمت‏هاى سوره «آيه» است، چنان كه تناسب پايانى آيات را «فاصله» نام نهاده‏اند. ۳
مجموعه قرآن كريم به اعتبارهاى گوناگون به اجزاى مختلف تقسيم شده است ،

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى عطاء اللَّه ميرزاده ، انجام شده است .

2.اسرا : آيه ۱۰۶ .

3.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۴۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8158
صفحه از 500
پرینت  ارسال به