299
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

بر جا مانده از زمان پيامبر خدا نيز غافل نماند و همين روش، راز موفقيت عثمان در توحيد مصاحف بود. ۱ برخى با استناد به قراين و شواهدى نه چندان استوار، ادّعا كرده‏اند كه گروه توحيد مصاحف، مصحف امام على عليه السلام را اساس كار خود قرار دادند ۲ و على عليه السلام نسخه‏اى از قرآن در اختيار داشته كه به فرمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله برخلاف ترتيب نزول ، تدوين شده بود و اين نسخه غير از مصحف على عليه السلام است كه گفته شده بر اساس ترتيب نزول بوده است. ۳برخى اين گفته سيد بن‏طاوس را كه : «عثمان ، قرآن را طبق نظر امير مؤمنان عليه السلام جمع كرد» ، ۴ مؤيّد اين مطلب گرفته‏اند . ۵ هر چند پذيرش ادّعاى مذكور مشكل است، امّا به هر حال ، روند توحيد مصاحف ، مورد تأييد على عليه السلام بوده است . ۶ در نتيجه ، نسخه‏هايى از قرآن تهيه و به مراكز اصلى بلاد اسلامى فرستاده شد ۷ و عثمان ، نسخه موسوم به «اُمّ» يا «امام» را در مدينه نگه داشت. ۸ اين كار (توحيد مصاحف) ، مورد تأييد امير مؤمنان عليه السلام ۹ و ديگر صحابه بوده است. ۱۰ البته ابن مسعود ، احتمالاً به علت اين كه جوانى كم‏سال و بى تجربه چون زيد ، متولّى اين كار شده ، ناراحت بوده است . ۱۱ بنا بر اين ، عثمان ، تنها مردم را بر يك قرائتْ ۱۲ يا همه را بر يك مصحفْ ۱۳ جمع كرد تا از اختلاف جلوگيرى شود.

1.تاريخ قرآن، راميار: ص‏۴۲۱.

2.تدوين القرآن: ص‏۳۳۶-۳۳۸ .

3.تدوين القرآن: ص‏۳۵۱-۳۵۲ .

4.سعد السعود: ص‏۲۷۸.

5.كاوشى در جمع قرآن: ص‏۸۹.

6.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۶ -۱۷۷؛ قرآن در اسلام: ص‏۱۶۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۴

7.المقنع: ص‏۹؛ تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص‏۱۷۰؛ سعد السعود: ص‏۲۷۸.

8.مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۴؛ قرآن در اسلام: ص‏۱۶۴.

9.سعد السعود: ص‏۲۷۸؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۳.

10.غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷.

11.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۸۹ - ۱۹۱؛ غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷.

12.روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۲-۴۳ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص‏۱۰۱-۱۰۸ .

13.المقنع: ص‏۷؛ المرشد الوجيز: ص‏۷۱.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
298

مسئله چهارم : چگونگى توحيد مصاحف‏

در خلافت عثمان (سال ۲۵ق) ۱ از مناطق گوناگون خبر مى‏رسيد كه تازه‏مسلمانانِ غير عرب ، قرآن را با قرائت‏هاى مختلف مى‏خوانند . ۲ از جمله حذيفة بن يمان (از اصحاب سرّ رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و ياران امير مؤمنان عليه السلام) ۳و سعيد بن عاص كه از جنگ ارمنستان باز مى‏گشتند ، خود ديدند كه مردم هر شهرى قرآن را با قرائتى مى‏خوانند و قرائت خود را از ديگر قرائت‏ها برتر مى‏دانند . از اين رو ، از عثمان خواستند براى جلوگيرى از اختلاف ، چاره‏اى بينديشد. ۴ منشأ اين قرائت‏ها ، مصحف‏هايى بودند كه برخى صحابه جمع‏آورى كرده بودند و با توجه به اعتبار و جايگاه اجتماعىِ گردآورندگان آنها ، در ميان مسلمانان جايگاهى ويژه پيدا كرده بودند . ۵ از اين رو عثمان پس‏از مشورت با صحابه برجسته، چاره كار را در اين ديد كه مصحف واحدى تهيه و نسخه‏بردارى كند و در اختيار مسلمانان قرار دهد و فرمان داد قرآنى را كه به دستور ابو بكر نوشته شده بود ، از حفصه دختر عمر به امانت گرفتند. ابتدا گروهى مركّب از : زيد بن ثابت، عبداللَّه بن زبير، سعيد بن عاص و عبد الرحمن بن‏حارث بن‏هشام را مأمور كرد تا نسخه‏هاى قرآن را بنويسند. عثمان دستور داد كه هرگاه اين گروه ، اختلافى پيدا كردند، مورد اختلاف را به زبان قريش بنويسند. سپس با توجه به برخى اعتراضات ، هفت نفر ديگر را به آنها افزود و رياست آنها را به ابىّ بن كعب سپرد.برخى گزارش‏ها نشان مى‏دهند كه اين انجمن، مصحف ابوبكر را اساس كار خود قرار داد؛ امّا از بررسى مصحف‏اُبَى و مقابله آنها با نوشته‏هاى

1.المرشد الوجيز، ص‏۵۸؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۳؛ تاريخ قرآن، راميار: ص‏۴۳۵.

2.ر.ك : فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۴؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۱۸۴- ۱۸۵ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص ۹۶-۹۹ .

3.اختيار معرفة الرجال: ج‏۱ ص‏۱۵۹.

4.المقنع: ص‏۶؛ الإتقان فى علوم القرآن:ج‏۱ ص‏۱۵۹.

5.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۴۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8248
صفحه از 500
پرینت  ارسال به