بر جا مانده از زمان پيامبر خدا نيز غافل نماند و همين روش، راز موفقيت عثمان در توحيد مصاحف بود. ۱ برخى با استناد به قراين و شواهدى نه چندان استوار، ادّعا كردهاند كه گروه توحيد مصاحف، مصحف امام على عليه السلام را اساس كار خود قرار دادند ۲ و على عليه السلام نسخهاى از قرآن در اختيار داشته كه به فرمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله برخلاف ترتيب نزول ، تدوين شده بود و اين نسخه غير از مصحف على عليه السلام است كه گفته شده بر اساس ترتيب نزول بوده است. ۳برخى اين گفته سيد بنطاوس را كه : «عثمان ، قرآن را طبق نظر امير مؤمنان عليه السلام جمع كرد» ، ۴ مؤيّد اين مطلب گرفتهاند . ۵ هر چند پذيرش ادّعاى مذكور مشكل است، امّا به هر حال ، روند توحيد مصاحف ، مورد تأييد على عليه السلام بوده است . ۶ در نتيجه ، نسخههايى از قرآن تهيه و به مراكز اصلى بلاد اسلامى فرستاده شد ۷ و عثمان ، نسخه موسوم به «اُمّ» يا «امام» را در مدينه نگه داشت. ۸ اين كار (توحيد مصاحف) ، مورد تأييد امير مؤمنان عليه السلام ۹ و ديگر صحابه بوده است. ۱۰ البته ابن مسعود ، احتمالاً به علت اين كه جوانى كمسال و بى تجربه چون زيد ، متولّى اين كار شده ، ناراحت بوده است . ۱۱ بنا بر اين ، عثمان ، تنها مردم را بر يك قرائتْ ۱۲ يا همه را بر يك مصحفْ ۱۳ جمع كرد تا از اختلاف جلوگيرى شود.
1.تاريخ قرآن، راميار: ص۴۲۱.
2.تدوين القرآن: ص۳۳۶-۳۳۸ .
3.تدوين القرآن: ص۳۵۱-۳۵۲ .
4.سعد السعود: ص۲۷۸.
5.كاوشى در جمع قرآن: ص۸۹.
6.المصاحف: ج۱ ص۱۷۶ -۱۷۷؛ قرآن در اسلام: ص۱۶۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص۸۴
7.المقنع: ص۹؛ تاريخ اليعقوبى: ج۲ ص۱۷۰؛ سعد السعود: ص۲۷۸.
8.مباحث فى علوم القرآن: ص۸۴؛ قرآن در اسلام: ص۱۶۴.
9.سعد السعود: ص۲۷۸؛ روح المعانى: ج۱ ص۴۳.
10.غرائب القرآن: ج۱ ص۲۷.
11.المصاحف: ج۱ ص۱۸۹ - ۱۹۱؛ غرائب القرآن: ج۱ ص۲۷.
12.روح المعانى: ج۱ ص۴۲-۴۳ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص۱۰۱-۱۰۸ .
13.المقنع: ص۷؛ المرشد الوجيز: ص۷۱.