اين باشد كه در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قرآن، ميان دو جلد ۱يا در يك مصحف، گردآورى نشده بود ۲ يا نتوانستند قرآنِ منظّم يا مدوّنى از نظر سورهها فراهم آورند، هر چند پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله برخى اصحاب را به نظم و ترتيب خاصى در مورد آيات ۳ و سور آگاه ساخت. ۴
شاهد سوم : استمرار نزول قرآن
گفته شده است كه چون نزول قرآن تا آخرين سال حيات پيامبر استمرار داشته و هميشه احتمال نزول آيات جديد در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله وجود داشت، جمع و تأليف نهايى آن در زمان حضرت ، امكان نداشته است .
نقد شاهد سوم
با توجه به آن كه ۸۶ سوره در مكه و بيشترِ ۲۸ سوره ديگر پيش از آخرين سال زندگى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شده است و روايات تقسيم ودستهبندى سورهها، چينشى همسان با چينش كنونى مصحف را نشان مىدهد، ۵ مىتوان گفت ترتيب كلى قريب به اتفاق سورهها ، در سالهاى پايانى عمر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله مشخص شده و نظم بيشتر قرآن شكل گرفته بود.
شاهد چهارم : نبودن نص
اگر در ترتيب سورهها نصّى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله وجود داشت، قطعاً مىبايست به ما
1.مقدمتان فى علوم القرآن: ص۳۲.
2.الإتقان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۵۵.
3.التفسير الحديث فى علوم القرآن: ج ۶ ص ۱۲۴ .
4.تاريخ قرآن ، محمدباقر حجتى: ص۲۲۷-۲۲۸.
5.ر.ك : الإتقان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۵۹ و ۱۶۷؛ مناهل العرفان: ج۱ ص۲۴۷.