287
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

اين باشد كه در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قرآن، ميان دو جلد ۱يا در يك مصحف، گردآورى نشده بود ۲ يا نتوانستند قرآنِ منظّم يا مدوّنى از نظر سوره‏ها فراهم آورند، هر چند پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله برخى اصحاب را به نظم و ترتيب خاصى در مورد آيات ۳ و سور آگاه ساخت. ۴

شاهد سوم : استمرار نزول قرآن‏

گفته شده است كه چون نزول قرآن تا آخرين سال حيات پيامبر استمرار داشته و هميشه احتمال نزول آيات جديد در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله وجود داشت، جمع و تأليف نهايى آن در زمان حضرت ، امكان نداشته است .

نقد شاهد سوم‏

با توجه به آن كه ۸۶ سوره در مكه و بيشترِ ۲۸ سوره ديگر پيش از آخرين سال زندگى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شده است و روايات تقسيم ودسته‏بندى سوره‏ها، چينشى همسان با چينش كنونى مصحف را نشان مى‏دهد، ۵ مى‏توان گفت ترتيب كلى قريب به اتفاق سوره‏ها ، در سال‏هاى پايانى عمر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله مشخص شده و نظم بيشتر قرآن شكل گرفته بود.

شاهد چهارم : نبودن نص‏

اگر در ترتيب سوره‏ها نصّى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله وجود داشت، قطعاً مى‏بايست به ما

1.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۳۲.

2.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۵.

3.التفسير الحديث فى علوم القرآن: ج ۶ ص ۱۲۴ .

4.تاريخ قرآن ، محمدباقر حجتى: ص‏۲۲۷-۲۲۸.

5.ر.ك : الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۹ و ۱۶۷؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۲۴۷.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
286

توجيه‏هاى ديگرى هم موجود است مانند اين كه شهادت دو شاهد بر اين اقامه مى‏شد كه آنچه نوشته‏شده ، پيش روى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله نوشته شده و مورد تأييد آن حضرت بوده است ، ۱ يا شهادت بر اين كه يكى از وجوه قرائت بوده و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله آن را شنيده و تأييد نموده است ۲ و يا توجيه‏هاى ديگر . ۳
چهار. اين روايات، يكى از انگيزه‏هاى جمع قرآن را كشته شدن بسيارى از حافظان قرآن در جنگ يمامه دانسته‏اند؛ اما در فهرست شهداى اين جنگ، تنها نام افراد معدودى ذكر شده است كه حافظ بودنِ بيشينه قرآن در حقّ آنان محتمل است. . ۴

شاهد دوم : گزارش زيد بن‏ثابت‏

دليل ديگرِ جمع اجتهادى قرآن، گزارش زيد بن ثابت است. او مى‏گويد: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از دنيا رفت در حالى كه قرآن گردآورى نشده بود. ۵ اين بدان معناست كه قرآن كنونى حاصل ترتيب‏دهى صحابه و مربوط به پس از پيامبر است .

نقد شاهد دوم‏

اين گزارش ، مبتلا به روايت معارض است. روايات قول نخست و نيز گزارش ديگرِ خود زيد - كه از جمع قرآن در زمان پيامبر خدا خبر مى‏دهد - ، وثوق به آن را از ميان مى‏برد. ۶ثانياً محتواى اين روايت ، در مدعا صراحت ندارد؛ زيرا احتمال دارد مراد،

1.جمال القرّاء : ج ۱ ص ۲۶۱ .

2.فتح البارى : ج ۹ ص ۱۲ (به نقل از سخاوى) .

3.ر . ك : الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۱۵۷ ؛ تاريخ قرآن ، معرفت : ص ۸۹ .

4.ر. ك : البداية و النهايه: ج ۵ ص‏۳۷۶ - ۳۶۹ .

5.الإتقان فى علوم القرآن: ج ۱ ص ۱۶۰ «عن زيد بن ثابت قال: قبض النبى صلى اللَّه عليه و آله ولم يكن القرآن جمع فى شى‏ء» .

6.مسند ابن حنبل: ج‏۵ ص‏۱۸۵؛ المستدرك على الصحيحين: ج‏۲ ص‏۲۲۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8146
صفحه از 500
پرینت  ارسال به