بنويسند و بر سعيد بن عاص كه مردى فصيح بود عرضه كنند. ۱ گفته شده: اين گروه هر روز در مسجد گرد مىآمدند و كسانى كه آيه يا سورهاى از قرآن نزدشان بود به آنها مراجعه مىكردند و آنان با ارائه دو شاهد، مىپذيرفتند . ۲ تنها از خزيمه بن ثابت از آن رو كه پيامبر شهادت او را دو شهادت به شمار آورده بود . دو آيه آخر سوره برائت ، بدون ارائه شاهدى ديگر پذيرفته شد . ۳
نقد شاهد نخست
برخى نكات تأملبرانگيز در مضمون اين نقلها ، سبب ترديد محققان در آن شده است ؛ از جمله :
يك. با وجود فراوانى روايات جمع قرآن بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله، ۴ اختلاف مضمونى ميان برخى از آنها، سبب ترديد در درستىشان مىشود. ۵ برخى نخستين جمع قرآن را مربوط به زمان ابوبكر و برخى زمان عمر و برخى مربوط به زمان عثمان مىدانند. از برخى از اين روايات بر مىآيد كه بعضى از آيات قرآن تا زمان عثمان فقط در سينه افراد نگهدارى مىشد و تدوين نشده بود. ۶ به نظر مىرسد برخى از اين گزارشها كه از زيد يا فرزندش خارجه ، منقول شده است، سعى دارد با بزرگنمايى موضوع و بازگويى دشوارى و پيچيدگى جمع قرآن، براى زيد ، فضيلتسازى كند.
همچنين ترس عمر از نابودى قرآن ، آن گونه كه در برخى از اين روايات آمده
1.تاريخ اليعقوبى: ج ۲ ص ۱۳۵ .
2.الإتقان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۵۷؛ التمهيد: ج۱ ص۲۹۹.
3.صحيح البخارى: ج۵ ص۲۱۱؛ فتح البارى: ج۹ ص۱۳؛ عمدة القارى : ج۱۸ ص۲۸۲.
4.ر.ك : كنز العمّال: ج ۲ ص ۵۷۲ - ۵۹۰ .
5.ر . ك: البيان، [آية اللَّه] خويى: ۲۴۷ - ۲۵۲؛ تاريخ القرآن، تئودور نولدكه، ترجمه جرج تامر: ص۲۵۲-۲۵۶ .
6.ر.ك : الايضاح: ص۲۲۲-۲۲۳؛ البيان: ص۲۴۵-۳۵۲ .