283
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

(م ۱۳۲۰ق)، ۱ علامه طباطبايى، ۲ آية اللَّه معرفت ۳ و جمعى ديگر، بر اين باورند. درميان قدما ، قاضى ابوبكر ضمن تأكيد بر توقيفى بودن ترتيب آيات، ۴ بارها بر اجتهادى بودن ترتيب سوره‏ها تأكيد كرده است. ۵

شواهد ديدگاه دوم‏

اين قول به جمهور نسبت داده شده است ؛ ۶ اما ممكن است استناد اين نظر به برخى، ناشى از ذكر روايات جمع قرآن پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سكوت آنها در برابر آن باشد و نه تصريح به اين ديدگاه. مهم‏ترين شواهد اين گروه عبارت اند از:

شاهد نخست : گردآورى قرآن به امر خليفه اوّل‏

كسانى بر اين باورند كه در زمان پيامبر، قرآن در حافظه افراد نگهدارى مى‏شد و چون در دوران ابوبكر و در جنگ يمامه ، جمع فراوانى از حافظان قرآن شهيد شدند، خليفه با هشدارِ عمر ، از ترس ضايع شدن قرآن ، به فكر جمع قرآن افتاد. او زيد بن ثابت را با عده‏اى (سعيد بن عاص، عبد الرحمن بن حارث بن هشام و عبد اللَّه بن زبير) مأمور اين كار كرد و بدين ترتيب ، نسخه‏اى از قرآن را نگاشتند. اين نسخه ، ابتدا نزد ابو بكر و پس از وى نزد عمر وسپس نزد دخترش حفصه نگهدارى مى‏شد. ۷ به گزارش يعقوبى، اين كار را گروهى متشكل از ۲۵ نفر از قريش و پنجاه نفر از انصار به سرپرستى زيد عهده‏دار شدند و ابوبكر به آنها دستور داد قرآن را

1.فصل الخطاب : ص ۴ .

2.الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۲۸ - ۱۲۹ و ۱۲۱.

3.التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۷۳.

4.الانتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۲۹۲-۲۹۹ .

5.الانتصار للقرآن: ج‏۱ص ۲۷۹-۲۸۸ و ۶۰.

6.الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص‏۱۶۴ - ۱۶۵.

7.صحيح البخارى: ج ۶ ص ۹۸ - ۹۹ ؛ فضائل القرآن، نسايى: ص ۷۴ - ۷۵؛ كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۷۱.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
282

سوى پيامبر ، حتى سوره‏هاى نازل شده در ماه‏هاى آخر زندگانى ايشان دلالت ندارند. افزون بر اين كه ضعف سند در برخى از اين روايات و اضطراب متن در برخى ديگر، ايرادهايى هستند كه بر آنها وارد شده‏اند. ۱ با اين همه مى‏توان از اين شواهد ، اهميت دادن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به امر تدوين، ترتيب و حفظ وجود كتبى قرآن را نتيجه گرفت و گفت : با توجه به نزول بيش از هشتاد سوره در مكه و نزول بيشتر سوره‏هاى مدنى پيش از سال‏هاى پايانى عمر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله، تعداد بسيار زيادى از سوره‏ها، تحت نظارت ايشان مرتب شده و تعداد اندك باقى‏مانده نيز از سوى امام على عليه السلام و ساير نزديكان مرتب شده است ؛ همان گونه كه از سفارش آن حضرت هنگام وفات به على عليه السلام فهميده مى‏شود. پيامبر فرمود: «قرآن ، كنار بستر من ، در جزوه‏ها، حريرها و كاغذهاست. آنها را جمع كن و نگذار ضايع شود، چنان كه يهود تورات را ضايع كردند» و على عليه السلام به وصيت آن حضرت عمل كرد. ۲

ديدگاه دوم : اجتهادى بودن ترتيب سوره‏هاى قرآن‏

جمعى معتقد به اجتهادى بودن ترتيب كنونى قرآن اند. مالك (م ۱۷۹ق)، طبرى (م ۳۱۰ق)، ۳ ابن فارس (م ۳۹۵ق)، ۴ مكّى بن ابى طالب (م ۴۳۷ق)، ۵ عزّ الدين بن عبد السلام (م ۶۶۰ق)، ۶خطابى (م ۳۸۸ق)، ۷و از بزرگان شيعه : محدّث نورى

1.ر.ك: الانتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۶۰، ۲۷۹، ۲۸۸؛ تاريخ قرآن، محمّدهادى معرفت، ص‏۸۵.؛ پژوهشى در مصحف امام على عليه السلام: ص‏۱۹۳-۱۹۸.

2.تفسير القمى: ج‏۲ ص‏۴۵۱.

3.ر.ك: البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ص‏۲۵۷؛ تاريخ قرآن، حجتى: ص‏۲۲۹.

4.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱، ص‏۲۵۸ - ۲۵۹ .

5.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص‏۱۵.

6.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص ۱۵.

7.ر.ك : تاريخ قرآن، محمدباقر حجتى، ص‏۲۲۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7960
صفحه از 500
پرینت  ارسال به