275
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

بحث پرداخته است. ۱ طبرسى (م ۵۴۸ق) ، ۲ قرطبى (م ۶۷۱ق)، ۳نيشابورى (م ۷۲۸ ق) ۴ و شمار فراوانى از مفسّران هم در مقدمه تفسيرشان به تفصيل به مباحث جمع قرآن پرداخته و در اين زمينه اعلام نظر كرده‏اند . ۵ همچنين كتاب‏هايى كه با عنوان «المصاحف» تدوين شده‏اند ، مباحث مربوط به جمع قرآن را آورده‏اند ، مانند كتاب المصاحف سِجِستانى (م ۳۱۶ق) ۶ و كتاب المقنع فى رسم مصاحف الأمصار. ۷
افزون بر مقدمه تفاسير، در منابع علوم قرآنى نيز مبحث جمع قرآن جايگاهى ويژه دارد. حتى برخى از معاصران ، در اين زمينه به تأليف‏هاى مستقلى روى آورده‏اند. در سده‏هاى اخير ، موضوع جمع قرآن از مهم‏ترين مباحث مورد توجه خاورشناسان بوده است. تئودور نولدكه ، مستشرق آلمانى ، نخستين بار در فصل دوم كتابش ، تاريخ قرآن ، به مباحث جمع قرآن پرداخت. ۸
سپس رژى بلاشر نيز در بخشى از مقدمه ترجمه‏اش از قرآن، مباحث جمع قرآن را بررسى كرد.
اين روند ادامه داشت تا اين كه در تحقيقات اخير، جان بِرتون ، اختصاصاً در موضوع جمع قرآن ، كتابى با عنوان جمع و تدوين قرآن تأليف كرد.
به نظر مى‏رسد اين كوشش خاورشناسان ، با هدف تضعيف جايگاه والاى قرآن

1.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۴۹ - ۵۰.

2.مجمع البيان: ج‏۱ ص‏۴۲ - ۴۳.

3.تفسير القرطبى: ج‏۱ ص‏۴۹ - ۶۵.

4.غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷ - ۲۸.

5.ر.ك : بيان المعانى: ج‏۱ ص‏۲۸ - ۳۰؛ آلاء الرحمن: ج‏۱ ص‏۱۷ - ۱۹؛ تفسير الطبرى: ج‏۱ ص‏۲۱ - ۲۲.

6.المصاحف: ص‏۱۱ - ۳۵.

7.المقنع فى رسم مصاحف الامصار: ص‏۲- ۹.

8.ر . ك : تاريخ قرآن، نولدكه : ص‏۲۳۶ - ۴۳۳.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
274

از منظر روايى و تاريخى ، در اين كه قرآن از سوى كاتبان وحى با دقت نوشته مى‏شد هيچ ترديدى نيست، بنا بر اين، مهم‏ترين مسائل چالشى در موضوع جمع قرآن ، يكى زمان و چگونگى تنظيم آيات در درون سوره‏ها و ديگرى ، ترتيب سوره‏ها در مجموعه مصحف به شكل كنونى است كه هر يك از قرآن‏پژوهان با بهره‏گيرى از روايات گسترده موجود و نيز قراين و شواهد تاريخى، نظرى را برگزيده است. ۱
همچنين با توجه به گزارش‏هاى تاريخى از اقدامات خلفا و صحابه در جمع قرآن، ذيل اين موضوع ، از قرار گرفتن مجموع سوره‏ها بين دو جلد و نيز يكسان‏سازى قرائات و مصاحف بحث مى‏شود.
در خصوص پيشينه موضوع جمع قرآن ، شايد بتوان ابن سعد (م ۲۳۰ق) را از نخستين كسانى دانست كه روايات جمع قرآن را در بابى با عنوان «ذكر مَن جَمَعَ القرآنَ عَلى عَهدِ رَسولِ اللَّه» آورده است. ۲
سپس بخارى (م ۲۵۶ق) در كتاب صحيح خود افزون بر ذكر اين روايات به صورت پراكنده، ۳ شمار فراوانى از آنها را در بابى با عنوان «جمع القرآن» گرد آورده است. ۴ طبرى (م ۳۱۰ق) نيز در مقدمه تفسيرش ، روايات جمع قرآن را نقل كرده است. ۵ باقلانى (م ۴۰۳ق) از نخستين كسانى است كه مباحث جمع قرآن را در كتاب الانتصار للقرآن مطرح كرده و به طور مبسوط به نقد و بررسى روايات جمع قرآن پرداخته است. ۶ ابن عطيه (م ۵۴۶ق) نيز در المحرر الوجيز به تفصيل به اين

1.مباحث فى علوم القرآن: ص‏۶۵؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۲۴۰.

2.الطبقات الكبرى: ج‏۲ ص ۳۵۵.

3.ر.ك : صحيح البخارى: ج‏۵ ص‏۲۱۰ - ۲۱۱ و ج‏۶ ص‏۱۰۳.

4.ر.ك : صحيح البخارى : ج‏۶ ص‏۹۸ - ۹۹.

5.تفسير الطبرى: ج‏۱ ص‏۲۱ - ۲۲.

6.ر.ك : الإنتصار للقرآن : ج‏۱ ص‏۶۰ - ۶۸، ۱۶۴ - ۳۰۰.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8417
صفحه از 500
پرینت  ارسال به