197
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

۲ / ۶

انواع وحى به پيامبر

الف - وحى از طريق جبرئيل عليه السلام‏

قرآن‏

(روح الأمين (جبرئيل) ، آن را بر دلت نازل كرد ، تا از هشدار دهندگان باشى)

(اين سخن ، چيزى نيست ، مگر وحى‏اى كه فرستاده مى‏شود . آن را [فرشته ]شديد القوى‏ به او آموخت)

(كه [قرآن ،] سخنِ فرشته بزرگوارى است ؛ نيرومندى كه نزد خداوند عرش ، بلندپايگاه است)

(بگو : كسى كه دشمن جبرئيل است [، در واقع ، دشمن خداست‏] ؛ چرا كه او به فرمان خدا ، آن را بر قلب تو ، نازل كرده است)

حديث‏

۱۶۸.امام على عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال : (و قطعاً بار ديگر هم او را ديده است ، نزديك سِدرَةُ المُنتَهى) -:يعنى محمّد صلى اللَّه عليه و آله . او نزديك سِدرة المُنتَهى بود ؛ جايى كه هيچ آفريده‏اى از آفريدگان خدا ، از آن فراتر نمى‏رود . سخن خدا در آخر آيه كه : (ديده‏اش منحرف نگشت و [از حد] در نگذشت . به راستى كه [برخى ]از آيات بزرگِ پروردگار خود را ديد) ، [يعنى‏] جبرئيل عليه السلام را در چهره واقعى‏اش ، دو بار ديد : اين بار و بارى ديگر ؛ چرا كه جبرئيل عليه السلام ، مخلوقى بس بزرگ [و تنومند ]است . او از روحانيانى است كه خلقت و چگونگى آنها را كسى جز خداوند ، پروردگار جهانيان ، درك نمى‏كند .

۱۶۹.سعد السُّعود - به نقل از تفسير منسوب به امام باقر عليه السلام ، در باره اين سخن خداوند متعال : (خداوند ، به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان ، فرمان مى‏دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم ، باز مى‏دارد . به شما اندرز مى‏دهد . باشد كه پند گيريد) - :به ما خبر رسيده است كه عثمان بن مَظعون جُمَحى گفت : هنگامى كه اين آيه بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شد ، من نزد ايشان بودم . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بر درگاه خانه‏اش نشسته بود كه من ، بر ايشان گذشتم و نزدش نشستم . در همان حال كه با من سخن مى‏گفت ، ناگاه ديدم كه چشمش به سوى آسمان ، دوخته شد تا آن كه [پس از مدّتى‏] ديدم نگاهش قطع شد . سپس سرش را پايين آورد و [نگاهش را] به سمت راستش دوخت و زانويش را پشت به من [كه رو به رويش نشسته بودم، ] قرار داد و سرش را تكان مى‏داد ، آن سان كه گويى چيزى به ايشان ، الهام مى‏شود . سپس ديدم كه [دوباره‏] نگاهش را به سوى آسمان برد و سپس به سمت چپش پايين آورد و سپس رو به من كرد . ديدم كه صورتش سرخ شده است و عَرَق مى‏ريزد .
گفتم : اى پيامبر خدا ! تا به امروز ، نديده بودم كه چنين كارى از شما سر بزند ! اين ، چه حالى بود ؟
فرمود : «تو هم ديدى (متوجّه شدى) ؟» . گفتم : آرى .
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «جبرئيل عليه السلام بود . تمام حواسم ، متوجّه او شده بود» . سپس [جبرئيل عليه السلام‏] دو آيه براى ايشان خواند .
عثمان گفت : من ، متعجّب از آنچه ديده بودم ، از نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله برخاستم و نزد ابو طالب رفتم و آن دو آيه را براى او خواندم . ابو طالب ، تعجّب كرد و گفت : اى خاندان غالب ! از او پيروى كنيد تا هدايت و رستگار شويد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
196

۲ / ۶

أصنافُ الوَحيِ إلَى النَّبيِ‏

ألف - الوَحيُ بِواسِطَةِ جَبرَئيلَ عليه السلام‏

الكتاب‏

(نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلَى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ ). ۱

(إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى‏ * عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى‏). ۲

(إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ * ذِى قُوَّةٍ عِندَ ذِى الْعَرْشِ مَكِينٍ). ۳

(قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ). ۴

الحديث‏

۱۶۸.الإمام عليّ عليه السلام في قَولِهِ تَعالى‏ : (وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى‏ * عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى‏) ۵ - : يَعني مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله ، كانَ عِندَ سِدرَةِ المُنتَهى‏ حَيثُ لا يَتَجاوَزُها خَلقٌ مِن خَلقِ اللَّهِ . وقَولُهُ في آخِرِ الآيَةِ: (مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَ مَا طَغَى‏ * لَقَدْ رَأَى‏ مِنْ ءَايَتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى‏) ۶ رأى‏ جَبرَئيلَ عليه السلام في صورَتِهِ مَرَّتَينِ ؛ هذِهِ المَرَّةَ ومَرَّةً اُخرى‏ ، وذلِكَ أنَّ خَلقَ جَبرَئيلَ عليه السلام عَظيمٌ ؛ فَهُوَ مِنَ الرّوحانِيّينَ الَّذينَ لا يُدرِكُ خَلقَهُم وصِفَتَهُم إلَّا اللَّهُ رَبُّ العالَمينَ. ۷

۱۶۹.سعد السعود عن تفسير منسوب إلى الإمام الباقر عليه السلام في قَولِهِ تَعالى‏ : (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ وَ إِيتَاىِ ذِى الْقُرْبَى‏ وَ يَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَ الْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) ۸ - : فَبَلَغَنا أنَّ عُثمانَ بنَ مَظعونٍ الجُمَحِيَّ قالَ : نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ عَلَى النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله وأنا عِندَهُ ، وقالَ: مَرَرتُ عَلَيهِ وهُوَ بِفِناءِ بابِهِ فَجَلَستُ إلَيهِ، فَبَينا هُوَ يُحَدِّثُني إذ رَأَيتُ بَصَرَهُ شاخِصاً إلَى السَّماءِ حَتّى‏ رَأَيتُ طَرَفَهُ قَدِ انقَطَعَ، ثُمَّ رأسَهُ خَفَضَهُ حَتّى‏ وَضَعَهُ عَن يَمينِهِ، ثُمَّ وَلّاني رُكبَتَهُ وجَعَلَ يَنفُضُ بِرَأسِهِ ۹ كَأَ نَّهُ اُلهِمَ شَيئاً . فَقالَ ۱۰: ثُمَّ رَأَيتُهُ أيضاً رَفَعَ طَرفَهُ إلَى السَّماءِ، ثُمَّ خَفَضَهُ عَن شِمالٍ ، ثُمَّ أقبَلَ إلَيَّ مُحمَرَّ الوَجهِ يَفيضُ عَرَقاً .
فَقُلتُ: يا رَسولَ اللَّهِ ، ما رَأَيتُكَ فَعَلتَ الَّذي فَعَلتَ اليَومَ! ما حالُكَ؟ قالَ: ولَقَد رَأَيتَهُ؟ قُلتُ: نَعَم، قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله: ذلِكَ جَبرَئيلُ ، لَم يَكُن لي هِمَّةٌ غَيرُهُ. ثُمَّ تَلا عَلَيهِ الآيَتَينِ .
قالَ عُثمانُ: فَقُمتُ مِن عِندِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله مُعجَباً بِالَّذي رَأَيتُ، فَأَتَيتُ أبا طالِبٍ فَقَرَأتُهُما عَلَيهِ ، فَعَجِبَ أبو طالِبٍ ، فَقالَ: يا آلَ غالِبٍ ، اِتَّبِعوهُ ، تَرشُدوا وتُفلِحوا.۱۱

1.الشعراء : ۱۹۳ و ۱۹۴.

2.النجم : ۴ و ۵.

3.التكوير : ۱۹ و ۲۰.

4.البقرة : ۹۷ .

5.النجم : ۱۳ و ۱۴ .

6.النجم : ۱۷ و ۱۸ .

7.التوحيد : ص ۲۶۳ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۳۳ وج ۹۳ ص ۱۰۲ .

8.النحل : ۹۰ .

9.في المصدر : «يبعض برأسه» ، والتصويب من بحار الأنوار .

10.في المصدر : «فقال له» ، وحذفناها طبقاً لبحار الأنوار .

11.سعد السعود : ص ۱۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۶۸ ح ۳۲ وراجع : مجمع البيان : ج ۶ ص ۵۸۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7997
صفحه از 500
پرینت  ارسال به