159
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

ديدگاه دوم. نزول دفعى بر قلب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله: بنا بر اين ديدگاه، دو نزول قرآن عبارت اند از: نخست، نزول حقيقت يا روح قرآن در شب قدر بر قلب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به صورت دفعى و دوم، نزول آن در قالب الفاظ به صورت آيات و سوره‏ها به گونه تدريجى. شيخ صدوق، ۱ فيض كاشانى، ۲ شيخ ابوعبداللَّه زنجانى ۳ و علامه طباطبايى بر اين باورند. علامه طباطبايى در استحكام‏بخشى به اين ديدگاه و تشريح آن بسيار كوشيده است. بر اساس تبيين او از اين ديدگاه، مقصود از نزول قرآن در شب قدر، نزول دفعى قرآن با همين الفاظ و و اجزا و فصول نيست. قرآن حقيقتى متعالى دارد بدون الفاظ و اجزا و فصول و شأن نزول كه به ادراك بشر عادى در نمى‏آيد و قرآن حاضر كه در چنين هيئتى است، مثالى است از آن ، و گويى جامه‏هايى است بر قامت آن . ۴
از سوى ديگر، آياتى كه از نزول قرآن در شب قدر سخن گفته‏اند، از كلمه «انزال» سود برده‏اند كه نزول دفعى را مى‏رساند و نزول دفعى نمى‏تواند در قالب الفاظ باشد. هر يك از آيات قرآن ناظر به وقايعى خاص است و نزول آنها پيش از آن وقايع معقول نيست. ناگزير، مراد از نزول دفعى قرآن در شب قدر، نزول حقيقت آن است .
برخى از شاگردان علامه طباطبايى از اين حقيقت، به «روح قرآن» تعبير كرده و گفته‏اند: قرآن در شب قدر با نزولى اجمالى و غير زمانى كه بر نزول تفصيلى و زمانى مقدم بوده، نازل شده و مى‏توان از آن با تعبير«روح قرآن» ياد كرد كه عارى از قالب كلمات، آيات و سور است و چون پيامبر واجد اين روح شد، همان حقيقتى كه

1.بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۰ - ۲۵۱.

2.ر.ك : تفسير الصافى : ج‏۱ ص‏۶۵ .

3.تاريخ قرآن : ص‏۳۵.

4.ر.ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۸.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
158

بايد افزود كه برخى روايات تصريح دارند كه سوره حمد در آغاز بعثت نازل شده است. ۱ نتيجه آن كه بخشى از قرآن، پيش از ماه رمضان نازل شده و در صورت نفى نزول دفعى، تصريح قرآن بر نزول كلّ قرآن در ماه رمضان، بى‏معنا خواهد شد.
ديدگاه نزول دفعى و تدريجى خود به دو ديدگاه فرعى تقسيم مى‏شود:
ديدگاه نخست. نزول دفعى بر بيت‏معمور: بنا بر برخى روايات فريقين، قرآن، نخست بر بيت‏معمور و سپس در طول مدت رسالت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از آن جا به تدريج بر ايشان فرود آمده است. ۲ شمارى از مفسّران و قرآن‏پژوهان، پيرو اين ديدگاه اند، مانند: طبرى (م ۳۱۰ ق)، ۳ شيخ صدوق (م ۳۸۱ق)، ۴ زَمَخشَرى (م ۵۳۸ق)، ۵ فخر رازى (م‏۶۰۶ق)، ۶قرطبى(م ۶۷۱ق)، ۷ زَركشى (م ۷۹۴ق)، ۸ ابن حجر عسقلانى (م ۸۵۲ ق)، ۹سيوطى (م ۹۱۱ق)، ۱۰ ملاّ فتح اللَّه كاشانى (م ۹۸۸ق)، ۱۱ بُروسَوى (م‏۱۱۳۷ق)، ۱۲آلوسى (م ۱۲۷۰ ق)، ۱۳ نهاوندى (م ۱۳۷۱ ق) ۱۴ و زرقانى (معاصر). ۱۵

1.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۲۸.

2.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۵۲.

3.الكافى : ج‏۲ ص‏۶۲۹؛ تفسير القمى : ج‏۲ ص‏۲۹۰ و ۴۳۱؛ تفسير الصافى : ج‏۴ ص‏۴۰۳ .

4.تفسير الطبرى : ج‏۲ ص‏۱۹۶ - ۱۹۸.

5.بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۰ - ۲۵۱.

6.الكشاف : ج‏۱ ص‏۳۳۶ و ج‏۳ ص‏۵۰۰ با تعبير «قيل» .

7.تفسير الفخر الرازى : ج‏۵ ص‏۹۳ و ۹۵.

8.تفسير القرطبى : ج‏۲ ص‏۲۹۷.

9.أضواء البيان : ج‏۹ ص‏۳۱.

10.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۱۷.

11.منهج الصادقين : ج‏۱ ص‏۳۹۳.

12.روح البيان : ج‏۴ ص‏۴.

13.روح المعانى : ج‏۲۵ ص‏۱۱۱.

14.نفحات الرحمن : ج‏۱ ص‏۴۰۲.

15.مناهل العرفان : ج‏۱ ص‏۴۵ - ۴۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8443
صفحه از 500
پرینت  ارسال به