نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً فى شَهرِ رَمَضانَ فى لَيلَةِ القَدرِ فَجُعِلَ فى بَيتِ العِزَّةِ ثمّ اُنزِلَ عَلى النَّبِىّ صلى اللَّه عليه و آله فى عِشرينَ سَنَةً جَوابَ كَلامِ النّاسِ . ۱
قرآن به يكباره در شب قدر ماه رمضان فرود آمد و در بيت العزّه قرار گرفت ، و بعد ، در طول بيست سال به در جواب درخواست مردم به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شد .
د - ادلّه و شواهد عقلى
يك. بعثت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بنا بر رأى مشهور اماميه ۲ و برخى روايات اهل سنّت، ۳ در ۲۷ رجب رخ داده است. . ۴ از سويى ديگر، مفسّران و صاحبنظران فريقين بر همزمانى بعثت و آغاز نزول، متفق اند، ۵ بنا بر اين، نزول قرآن در ماه رمضان - كه آيات و روايات بدان اشاره دارند - ، نزول دفعى همه قرآن است، نه آغاز نزول تدريجى؛ زيرا نزول تدريجى از ماه رجب آغاز شده است.
دو. در آياتى كه سخن از نزول قرآن در ماه رمضان رفته، تعبير «انزال» آمده و اين تعبير، حكايت از نزول دفعى دارد. توضيح، آن كه برخى قرآن پژوهانْ مانند راغب اصفهانى (م ۴۲۵ق) گفتهاند كه «تنزيل» از باب تفعيل، غالباً بر نزول تدريجى دلالت مىكند؛ اما «إنزال» از باب افعال، اعم از آن است و هم بر اين معنا و هم بر نزول دفعى دلالت دارد. ۶فخر رازى (م ۶۰۶ق) نيز با او همرأى است، جز آن كه
1.الدرّ المنثور : ج۱ ص۱۸۹.
2.ر.ك : الكافى : ج۴ ص۱۴۹؛ مرآة العقول : ج۱۶ ص۳۶۵؛ بحار الأنوار : ج۱۸ ص۱۹۰.
3.الدرّ المنثور : ج۳ ص۲۳۵؛ كنز العمّال : ج۱۲ ص۳۱۲ ح ۳۵۱۶۹.
4.در باره اثبات اين قول ر.ك : «پژوهشى در باره آغاز نزول قرآن» ، جعفر نكونام ، صحيفه مبين : شماره ۲۶ ، ص ۵۱ - ۵۲.
5.ر.ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج۲ ص۱۶؛ الدرّ المنثور : ج۶ ص۳۶۸؛ تفسير الطبرى : ج۳۰ ص۳۱۸ - ۳۱۹؛ تفسير سمرقندى : ج۳ ص۴۹۳؛ تاريخ اليعقوبى : ج۲ ص۲۳؛ السيرة النبويّة ، ابن هشام : ج۱ ص۱۵۷؛ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج۱ ص۷۳.
6.مفردات الفاظ القرآن : ص۷۹۹ - ۸۰۰.