۱. قرآن
قرآن، مشهورترين نام كتاب آسمانى حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله، و بلكه نام اصلى آن است. اين كلمه هفتاد بار در قرآن آمده است كه مراد از چهار مورد آن (آيات ۱۷ و ۱۸ قيامت و دو بار در آيه ۷۸ اسرا) قرآن كريم نيست.
درباره ريشه و معناى «قرآن» اختلاف بسيار است؛ از جمله آن كه آيا مشتق است يا جامد، مصدر است يا وصف و... . ۱ بيشتر دانشمندان فريقين متفقاند كه «قرآن»، كلمهاى عربى، مشتق، مهموز از ريشه «ق ر ء»، و مصدر با معناى وصف است ۲ كه به گونه «عَلَم منقول» تبديل به نام كتاب آسمانى حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله شده است؛ اما آنان در معناى «قرآن» با يكديگر اختلاف دارند؛ برخى قرآن را از «قرء» به معناى خواندن (تلاوت) ۳ و برخى ديگر از همين ريشه به معناى گردآوردن مىدانند(بدين معنا كه در قرآن، حروف و آيات و سورهها يكجا گرد آمدهاند). ابن عطيه اندلسى، ۴ ابوالفتوح رازى ۵ و فخرالدين رازى ۶ دو ديدگاه و نام صاحبان و استدلال آنها را معرفى و گزارش كردهاند.
برخى قرآنپژوهان پس از بررسى ديگر نامها و اوصاف، تأكيد كردهاند كه جز قرآن نمىتوان نام ديگرى براى كتاب مسلمانان قائل شد؛ ۷زيرا ديگر نامها در
1.براى آگاهى از تفصيل ديدگاهها و ادله آنها، ر.ك: البرهان فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۷۷ و ۲۷۸؛ علوم القرآن عند المفسرين : ج۱ ص۴۰ - ۴۱؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۴۴.
2.براى نمونه ر.ك : تفسير الطبرى : ج۱ ص۶۴؛ «اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان : سال ۴ ، شماره ۱ ، ص۱۹.
3.تفسير الطبرى : ج۱ ص۶۴؛ تفسير الثعالبى : ج۱ ص۱۵۰ - ۱۵۱.
4.المحرر الوجيز : ج۱ ص۵۶.
5.روض الجنان : ج۱ ص۸.
6.تفسير الفخر الرازى : ج۲ ص۲۱۳؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج۱ ص۱۷ - ۱۸.
7.براى نمونه: «تحليلى در باره اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، سخنرانىها و مقالات : مجموعه۱ ، ص۱۶۷.