13
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

عِندَ كُلِّ قَومٍ غَضٌّ ، إلى‏ يَومِ القِيامَةِ . ۱
چون خداوند ، آن را براى زمانى خاص و مردمى خاص ، فرو نفرستاده است. به همين دليل، قرآن ، در هر زمانى ، نو، و براى هر مردمى ، تا روز قيامت، تازه است .
اين ويژگى، حاكى از آن است كه معارف قرآن ، لايه‏هاى عميق و متعدّدى دارند كه در مقاطع مختلف تاريخ، كشف مى‏شوند و مورد بهره‏بردارى قرار مى‏گيرند. البته هر كسى ، قادر به كشف معارف عميق و حقايق دقيق قرآن نيست؛ بلكه تنها كسانى از اين توانايى برخوردارند كه از نظر علمى و عملى، شايستگى‏هاى لازم را داشته باشند .

۶. داشتن بُطون و لايه‏هاى معنايى‏

قرآن، به سان متنِ دست‏نوشته آدمى نيست كه هر چه قدر عميق باشد، باز هم بتوان به عمق و كُنه آن رسيد. قرآن، سخن خداوند حكيمِ دانا و بى‏نهايت است كه عالَم و آدم را آفريد و از اعماق وجود هستى، آگاه است. حقيقت و اعتبار، دست اوست . ذهن و عين، در اختيار اوست. مكتوب و مخلوق، ازآن اوست. خداوند، بر پايه اين حكمت و دانايى، كتابش را چنان منظّم ساخته كه جز او و آن كه او بخواهد، كسى نمى‏تواند به كنه آن برسد. اين، همان چيزى است كه از آن به «بطون قرآن» يا «لايه‏هاى معنايى قرآن» ۲ و نيز «حقايق قرآنى» ياد مى‏شود .
در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است :
إنَّ لِلقُرآنِ بَطناً ، وَ لِلبَطنِ بطناً . ۳
قرآن ، باطنى دارد و باطن آن هم باطنى دارد .

1.ر . ك : ج ۳ ص ۲۴ ح ۷۳۸ . نيز ، ر . ك : عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۸۷ ح ۳۲ .

2.ر . ك : ج ۴ ص ۲۴ (بخش ششم / فصل يكم : پژوهشى در باره شماره بطن‏هاى قرآن) .

3.ر . ك : ج ۴ ص ۲۰ ح ۱۴۶۷ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
12

قرآن ، زنده است و نمى‏ميرد و هماره [در همه زمان‏ها] جارى است ، چنان كه شب و روز ، و خورشيد و ماه ، در جريان اند، و همچنان كه بر اوّلين كسانِ ما جارى بوده ، بر آخرين كسان ما نيز جارى است.
اين سخن ، بدين معناست كه معارفى كه قرآن در زمينه جهان‏شناسى و انسان‏شناسى ارائه مى‏كند و برنامه‏هايى كه براى سعادت انسان دارد ، منطبق با معيارهاى عقلى و علمى و نيازهاى فطرى انسانهاست و از اين رو، اختصاص به زمان خاصى ندارد؛ بلكه در طول زمان، زنده و جاويد است .

۵ . طراوت‏

ممكن است چيزى ، سال‏ها زنده بماند، ولى در طول زمان، كهنه و فرسوده شود و تازگى و شادابى خود را از دست بدهد ؛ اما قرآن ، علاوه بر اين كه هميشه زنده است ، هيچ‏گاه كهنه و فرسوده نمى‏شود ؛ بلكه همواره نو و باطراوت است ، چنان كه در حديثى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمده است :
كَلامُ اللَّهِ جَديدٌ غَضٌّ طَرِىٌّ . ۱
كلام خدا، همواره نو و تازه و با طراوت است.

در روايتى ديگر آمده است كه شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد :
ما بالُ القُرآنِ لا يَزدادُ عِندَ النَّشرِ وَ الدِّراسَةِ إلّا غَضاضَةً؟
چرا قرآن ، هر چه بيشتر منتشر و مطالعه مى‏شود ، بر تازگى و طراوت آن ، افزوده مى‏شود؟

امام عليه السلام در پاسخ او فرمود :
لِأَنَّ اللَّهَ لَم يُنزِلهُ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ ، و لا لِناسٍ دونَ ناسٍ ، فَهُو فى كُلِّ زَمانٍ جَديدٌ ، و

1.ر . ك : ج ۳ ص ۲۴ ح ۷۳۵ . نيز ، ر . ك : الطرف لابن طاووس : ص ۱۴۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7981
صفحه از 500
پرینت  ارسال به