367
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

(بگو : پس اگر راست مى‏گوييد ، كتابى از جانب خدا بياوريد كه از اين دو، هدايت كننده‏تر باشد تا پيروى‏اش كنم). ۱

حديث‏

۲۴۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : من ، در حقيقت ، براى شما هشدار دهنده و مژده دهنده‏اى آشكار هستم . نشانه‏اى روشنگر برايتان آورده‏ام : اين قرآن را كه شما و همه امّت‏ها و ديگرِ عرب از هماوردى با آن ناتوانيد . آن به زبان شماست . پس حجّت آشكارى روياروى شماست .

۵ / ۲

جهات اعجاز قرآن‏

۵ / ۲ - ۱

فصاحت و بلاغت‏

۲۴۳.الكافى - به نقل از ابو يعقوب بغدادى -:ابن سكّيت به امام هادى عليه السلام گفت : چرا خداوند ، موسى بن عمران عليه السلام را با عصا و يد بيضا و ابزار [ابطال‏] جادو فرستاد ؟ و عيسى را با حربه طبابت ؟ و محمّد - كه درود خدا بر او و خاندانش و بر همه پيامبران باد - را با گفتار و سخن ؟
امام هادى عليه السلام فرمود : «زمانى كه خداوند ، موسى عليه السلام را فرستاد ، جادوگرى در ميان مردم روزگار او ، رواج داشت . از اين رو، او از طرف خداوند ، چيزى براى مردم آورد كه آنان ، توان انجام دادن مانند آن را نداشتند و بدان وسيله ، جادوى آنها را باطل ساخت و حجّت را بر آنان ، تمام كرد .
و عيسى عليه السلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى ، شيوع داشت و مردم ، به طبابت نياز داشتند . از اين رو، عيسى عليه السلام از نزد خداوند ، چيزى برايشان آورد كه مانند آن را نداشتند ، و او به اذن خدا ، مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را شفا داد و بدين وسيله ، حجّت را بر آنان تمام كرد .
و محمّد صلى اللَّه عليه و آله را در ميان مردم روزگاران فرستاد كه خطابه و سخنورى (به گمانم شعر را هم فرمود) در ميان مردم روزگارش رايج بود . پس ايشان از نزد خداوند ، مواعظ و حكمت‏هايى آورد كه به وسيله آن ، گفتار ايشان را باطل ساخت و حجّت را بر آنها تمام كرد» .

1.قريش ، چند نفر از خود را در يكى از اعياد يهود ، نزد بزرگان يهود مدينه فرستادند و آنها از آنان در باره محمّد صلى اللَّه عليه و آله سؤال كردند و بزرگان يهود به آنها گفتند كه اوصاف و خصوصيات او در تورات آمده است . فرستادگان قريش ، بر گشتند و گفته علماى يهود را براى قريش ، بازگو كردند . قريش گفتند : هر دو جادويند و از هم حمايت مى‏كنند (مجمع البيان : ج ۱ ص ۳۵۷) ، و ما به هر دو (تورات و قرآن) كافريم . پس خداوند متعال به پيامبر عزيزش فرمود : (بگو : كتابى از جانب خدا بياوريد كه از اين دو ، هدايت كننده‏تر باشد) يعنى از تورات و قرآن (تا از شما پيروى كنيم ، اگر راست مى‏گوييد) ؛ يعنى اگر راست مى‏گوييد كه اين دو كتاب ، هر دو، سِحرند و يكديگر را تقويت و تأييد مى‏كنند ، پس، از جانب خدا ، كتابى هدايتگرتر از اين دو بياوريد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
366

(قُلْ فَأْتُواْ بِكِتَبٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى‏ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ ) ۱ . ۲

الحديث‏

۲۴۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّما أنَا لَكُم نَذيرٌ و بَشيرٌ مُبينٌ ، أتَيتُكُم بِآيَةٍ مُبَيِّنَةٍ ، هذَا القُرآنِ الَّذي تَعجِزونَ أنتُم وَالاُمَمُ وسائِرُ العَرَبِ عَن مُعارِضَتِهِ، وهُوَ بِلُغَتِكُم ، فَهُوَ حُجَّةٌ بَيِّنَةٌ عَلَيكُم. ۳

۵ / ۲

وُجوهُ إعجازِ القُرآنِ‏

۵ / ۲ - ۱

الفَصاحَةُ وَ البَلاغَةُ

۲۴۳.الكافي عن أبي يعقوب البغدادي : قالَ ابنُ السِّكّيتِ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : لِماذا بَعَثَ اللَّهُ موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام بِالعَصا ويَدِهِ البَيضاءِ وآلَةِ السِّحرِ؟ وبَعَثَ عيسى‏ بِآلَةِ الطِّبِّ؟ وبَعَثَ مُحَمَّداً - صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وآلِهِ وعَلى‏ جَميعِ الأَنبِياءِ - بِالكَلامِ وَالخُطَبِ؟
فَقالَ أبُو الحَسَنِ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ لَمّا بَعَثَ موسى‏ عليه السلام كانَ الغالِبُ عَلى‏ أهلِ عَصرِهِ السِّحرَ ، فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ بِما لَم يَكُن في وُسعِهِم مِثلُهُ ، وما أبطَلَ بِهِ سِحرَهُم ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم.
وإنَّ اللَّهَ بَعَثَ عيسى‏ عليه السلام في وَقتٍ قَد ظَهَرَت فيهِ الزَّماناتُ وَاحتاجَ النّاسُ إلَى الطِّبِّ ، فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ بِما لَم يَكُن عِندَهُم مِثلُهُ ، وبِما أحيا لَهُمُ المَوتى‏ ، وأبرَأَ الأَكمَهَ وَالأَبرَصَ بِإِذنِ اللَّهِ ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم.
وإنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله في وَقتٍ كانَ الغالِبُ عَلى‏ أهلِ عَصرِهِ الخُطَبَ وَالكَلامَ - وأظُنُّهُ قالَ : الشِّعرَ - فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ مِن مَواعِظِهِ وَحِكَمِهِ ما أبطَلَ بِهِ قَولَهُم ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم. ۴

1.إنّ قريشاً بعثوا الرهط منهم إلى رؤوس اليهود بالمدينة ، في عيد لهم ، فسألوهم عن محمد صلى اللَّه عليه و آله فأخبروهم بنعته وصفته في كتابهم التوراة ؛ فرجع الرهط إلى قريش ، فأخبروهم بقول اليهود ؛ فقالوا عند ذلك : سحران تظاهرا (مجمع البيان : ج ۱ ص ۲۵۷) وإنّا بكلّ منهما كافرون ؛ فقال اللَّه تعالى لرسوله الحبيب صلى اللَّه عليه و آله : (قُلْ فَأْتُوا بِكِتَبٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى‏ مِنْهُمَا) يعني من التوراة والقرآن ، حتّى (أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ ) يعني إن كنتم صادقين في ادّعائكم أنّ هذين الكتابين سحران تظاهرا ، فأقرأ بكتاب من عند اللَّه هو أهدى منهما (راجع : مجمع البيان : ج ۷ ص ۴۴۴) .

2.القصص : ۴۹ .

3.الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۹ ح ۲۳ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۴۳۰ ح ۲۹۲ كلاهما عن الإمام العسكري عن الإمام عليّ عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۲۴۰ ح ۲ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۲۴ ح ۲۰ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۷۹ ح ۱۲ ، علل الشرائع : ص ۱۲۱ ح ۶ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۳۷ ح ۳۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۷۰ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8451
صفحه از 500
پرینت  ارسال به