تشكيل شده است. ۱علامه طباطبايى مىگويد: «آيه قطعهاى از قرآن است كه جدا از قبل و بعد خود ، قابل تلاوت باشد». ۲ در تعريفى دقيقتر گفته شده: آيه، پارهاى از حروف يا كلمات يا جملههاى قرآن، واقع در يك سوره ، با فاصله معيّن [از قبل و بعد] و جدا از قبل و بعد است. ۳
شمار آيات قرآن
در شمار آيات قرآن ، اختلاف است. اين اختلاف هرگز به معناى زيادت و نقصان در قرآن و كميّت كلمات و جملههاى آن نيست. به گفته سيوطى علّت اختلاف گذشتگان در شمارش آيات، آن است كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله هنگام تلاوت ، بر سرآيهها وقف مىكرد - چون آيات ، توقيفى اند - و هنگامى كه جاى آن معلوم مىشد ، براى تكميل كردن سخن ، آن را وصل مىكرد و شنونده گاهى چنين مىپنداشت كه آنجا فاصلهاى نيست ؛ ۴يعنى گاهى شنونده ، دو آيه را يكى مىشمرد . بنا بر اين ، اختلاف روايات در موارد وصل و وقف ، سبب اختلاف در شمار آيات شد و در پى آن ، مكتبهايى گوناگون در اين باره پديد آمد كه عبارت اند از: مكتب مكّى با شمارگان ۶۲۱۹ آيه، كوفى با ۶۲۳۶ آيه، مدنى با دو عدد ۶۰۰۰ و ۶۲۱۴ آيه، بصرى با رقم ۶۲۰۴ آيه و شامى با ۶۲۲۵ آيه. ۵
عدد آيات در مصحف شريف ، بر اساس مكتب كوفى است. سيوطى نقل مىكند كه عدد ۶۰۰۰ اجماعى است و كمتر از آن نگفتهاند؛ اما در بيشتر از آن ، چند
1.الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۸۰.
2.الميزان فى تفسير القرآن : ج۱۳ ص۲۳۱.
3.دائرة المعارف قرآن كريم : ج۱ ص۴۰۸ مدخل «آيه» .
4.الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۸۱ - ۱۸۲.
5.نور علم : ش ۴۳ و ۴۴ ص ۸ (مقاله «آيه» ، سيّد محمّدباقر حجّتى) .