293
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

در عين حال، جاى دادن تعداد اندكى از سوره‏ها مانند سوره توبه و يا تقديم و تأخير دو سه سوره را اجتهادى و مربوط به پس از پيامبر مى‏دانند. بيهقى (م ۴۵۸ق)، ابن عطيه (م ۵۴۲ق)، ۱ ابن حجر (م ۸۵۲ق)، ۲ سيوطى (م ۹۱۱ق) ۳ و برخى از معاصران، ۴ از اين گروه اند. از اين گروه، ابن عطيه معتقد است با توجه به اخبار، ترتيب سوره‏هاى سبع طوال، حواميم و مفصّلات - كه بخش عظيمى از قرآن را در بر مى‏گيرند - توقيفى ، ولى ترتيب برخى ديگر اجتهادى است؛ . ۵ ولى ابو جعفر ابن زبير معتقد است كه گزارش‏ها بر بيش از آنچه ابن عطيه گفته است، دلالت دارند. ۶ سيوطى با استناد به روايت ابن عباس، نظر بيهقى را كه به توقيفى بودن همه سوره‏ها جز برائت و انفال معتقد است، مورد اطمينان مى‏داند. ۷ دليل اين گروه، آن است كه بيشتر ادله قول نخست، يعنى توقيفى بودن ترتيب همه قرآن، تنها مى‏تواند ترتيب سوره‏هايى مانند السبع الطوال، مئين، مفصّلات و ... را كه در گزارش‏هاى تاريخى از آنها نام برده شده است، اثبات كند و اگر چه اينها بيشترِ سوره‏هاى قرآن را در بر مى‏گيرند، اما معدود سوره‏هايى باقى مى‏مانند كه نمى‏توان جاى‏گذارى آنها را با اطمينان به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نسبت داد. براى نمونه در گزارشى، ابن عباس از عثمان مى‏پرسد كه چرا سوره انفال را كه از مثانى است، با سوره توبه كه از مئين است، در كنار هم آورده و ميان آن دو با «بسم اللَّه» فاصله نينداخته و [در نتيجه اين جمع‏] آنها

1.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۵۰.

2.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۹.

3.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۷.

4.ر.ك : مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۳۵۱-۳۵۲؛ التحرير و التنوير: ج‏۱ ص‏۸۷.؛ تاريخ قرآن، راميار: ص‏۲۹۵؛ تاريخ قرآن، حجتى: ص‏۹۰-۹۳.

5.البرهان فى تناسب سور القرآن : ص ۷۴ ؛ البرهان فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۲۵۸ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
292

مصحف گردآورده را در اختيار مسلمانان قرار نداد، بلكه آن را به عمر كه در اين كار همراهش بود منتقل كرد و بعد از عمر نيز نزد دخترش حفصه بود تا اين كه عثمان در يكسان‏سازى مصاحف از آن استفاده كرد و بعد از مرگ حفصه ، به دست مروان از بين رفت. ۱ شايد بتوان اين گزارش را كه مى‏گويد: ابوبكر خود شخصاً مصحفى نگاشت و از زيد بن ثابت خواست در آن نظر كند و زيد نپذيرفت تا اين كه ابو بكر، عمر را واسطه كرد وآن‏گاه زيد پذيرفت، مؤيدى بر اين مدّعا دانست. ۲گفتنى است كه بنا به گزارشى ، عمر براى نخستين بار به جمع قرآن پرداخت؛ ۳ اما ابن حجر و به تبع او سيوطى ، با اشكال در سند اين روايت، بر اين باورند كه مقصود، آن است كه عمر براى اوّلين بار به ابوبكر اشاره كرد تا قرآن را جمع‏آورى كند. ۴
در هر حال ، به احتمال زياد هدف اصلى برخى گزارش‏ها ، ثبت فضيلت «اوّلين جامع قرآن» براى افراد خاصّى است. بر اساس روايات فراوان - كه از فريقين گزارش شده‏اند - ، نخستين جامع قرآن بعد از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله امير مؤمنان عليه السلام بوده است و ايشان ، بعد از وفات پيامبر خدا ، از خانه بيرون نيامد تا اين كه قرآن را جمع‏آورى‏كرد، ۵ هر چند دستگاه خلافت، مصحف على عليه السلام را به عللى نپذيرفت. ۶

ديدگاه سوم : توقيفى بودن بيشتر سوره‏هاى قرآن‏

جمعى از قرآن‏پژوهان معتقد به توقيفى بودن ترتيب بيشتر سوره‏هاى قرآن اند؛ اما

1.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۰- ۱۷۱؛ دراسات قرآنيه: ص‏۸۶ .

2.جمال القراء: ج‏۱ ص‏۲۶۴.

3.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۰- ۱۷۱؛ كنز العمّال: ج‏۲ ص‏۵۷۸.

4.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۰؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۵.

5.ر . ك : المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۶۹- ۱۷۰؛ عمدة القارى: ج‏۲۰ ص‏۱۶؛ التفسير الصافى: ج‏۱ ص‏۱. ر.ك : بيّنات: شماره ۲۸، ص ۸۱.

6.ر.ك : بيّنات: شماره ۲۸، ص ۸۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8303
صفحه از 500
پرینت  ارسال به